MediaWatch

Arbejderen lukker på print og lægger om til netavis

Der er ikke længere tilstrækkelig økonomi i at udkomme på tryk, og derfor trækker det socialistiske dagblad Arbejderen stikket på printudgaven 1. maj, skriver avisen.

Arbejdernes internationale kampdag 1. maj bliver sidste udgivelsesdag for den trykte udgave af den socialistiske avis Arbejderen.

Trængt økonomi får avisen til at lukke printudgaven og overgå til netavis, skriver avisen på sin hjemmeside.

"Vi har over flere år oplevet, at mediestøtten er blevet beskåret, samtidig med at udgifterne til distribution er stærkt stigende. Det ændrede medielandskab har også ramt Arbejderen og betyder, at det er blevet sværere for os at sælge abonnementer på papiravisen," siger Arbejderens ansv. redaktør, Birthe Sørensen, til mediet.

I stedet vil Arbejderen skrue op for den digitale udgivelse og udkomme med et dagligt nyhedsbrev fra 2. maj. Avisen tilbyder også nyhedsopdateringer på Messenger fra Arbejderens chatbot.

Aivsen, der er ejet af Kommunistisk Parti, slipper dog ikke den trykte kanal helt, men har et magasin på tegnebrættet, der skal udkomme 4-6 gange om året.

"Vi starter lidt forsigtigt, indtil vi er på sikker grund, så ser vi, hvad det kan udvikle sig til. Vi lukker jo ikke papiravisen, fordi vi mener, at papir har udspillet sin rolle. Vi tror, at et papirmagasin med analyser, teori, kulturstof og andet baggrundsstof vil være et godt supplement til netavisens mere hurtige produktion."

Arbejderen fik sidste år 1,6 mio. kr. i redaktionel produktionsstøtte.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs