MediaWatch

JP/Politikens Hus sender ny børneavis på gaden efter sommer

Efter lukningen af Berlingskes Kids News vil JP/Politiken samle målgruppen op med en ny ugentlig avis, som lanceres efter sommerferien. Redaktionen kommer til at bestå af tre journalister med en chefredaktør, der er fundet internt.

Foto: /ritzau/Thomas Borberg

JP/Politikens Hus bruger endnu et skud fra bøssen på at få fat i de unge medieforbrugere – denne gang de helt unge i alderen 9 til 12 år. Det sker i kraft af en ny avis med titlen "Børneavisen", som bliver lanceret efter sommerferien og skal udkomme hver tirsdag i ugen. Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse.

Den nye avis blev varslet allerede i marts umiddelbart efter, Berlingske Media meddelte, at man pr. 1. april ville lukke sin pendant Kids News med stort set samme målgruppe - de 6 til 12-årige - efter fire års levetid.

Som Kids News kommer den nye børneavis til at bestå af 24 siders indhold for de helt unge, som vil blive formidlet "i letforståeligt sprog og trykt på særligt godt papir". Derudover vil den få et digitalt liv og inkludere ambassadørskoler samt børnejournalister.

"Børneavisens publicistiske mission er at bidrage til børns demokratiske og sociale dannelse, som ofte er under pres i takt med den stigende skærmtid. Det har længe væres vores drøm at udgive en børneavis, så vi er vældig glade for, at det nu endelig sker," udtaler koncerndirektør i JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard Knudsen, i meddelelsen.

Eksempel på en forside på JP/Politikens nye avis for de 9 til 12-årige, Børneavisen. | Foto: PR
Eksempel på en forside på JP/Politikens nye avis for de 9 til 12-årige, Børneavisen. | Foto: PR

Skal man tro Danmarks Statistiks befolkningsopgørelse, så ligger potentialet for den nye avis på over en kvart million personer. Ved indgangen til årets andet kvartal var der samlet set 271.040 børn og unge i alderen 9 til 12 år. Samlet bor der knap 5,8 mio. personer i Danmark, hvilket vil sige, at den nye børneavis er målrettet 4,68 pct. af danskerne.

Støtte på to mio. kr.

Ansvarshavende chefredaktør og direktør for Børneavisen bliver Louise Abildgaard Grøn, som kommer til at råde over en redaktion på tre journalister. Hun har de seneste 10 år haft ansvaret for skoleaktiviteterne i koncernen, blandt andet skoledysten Mediekonkurrencen.

"Det at kunne navigere og sortere i indhold spiller en vigtig rolle for børnenes selvforståelse, identitetsudvikling og dannelse, og det skal denne avis bidrage til. Vi skal tænke leg og læring ind i informationsbudskabet og samtidig forberede børnene på samfundsdebatten. Vi vil vise dem, at nyheder ikke kun findes på nettet og vise dem glæden ved at fordybe sig i et fysisk produkt, som er skrevet om – og til – børn," siger Louise Abildgaard Grøn i meddelelsen.

Det rent administrative og kommercielle område bliver drevet i et samarbejde med JP/Politikens Hus' øvrige titler. Avisen vil desuden få base i Aarhus og vil i et introtilbud koste 199 kr. for otte uger, ligesom den vil kunne købes i løssalg.

Tidligere onsdag oplyste Slots- og Kulturstyrelsen at koncernen er blevet tildelt 2 mio. kr. i etableringsstørre fra innovationspuljen til den nye avis.

Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder. Medarbejderne på MediaWatch og Watch Medier sidder på egen adresse og deltager ikke i orienterende medarbejdermøder i JP/Politikens Hus.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs