En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
30.05.2018kl. 10.31

JP/Politikens Hus sender ny børneavis på gaden efter sommer

Efter lukningen af Berlingskes Kids News vil JP/Politiken samle målgruppen op med en ny ugentlig avis, som lanceres efter sommerferien. Redaktionen kommer til at bestå af tre journalister med en chefredaktør, der er fundet internt.
Foto: /ritzau/Thomas Borberg
af JULIE FOGDE

JP/Politikens Hus bruger endnu et skud fra bøssen på at få fat i de unge medieforbrugere – denne gang de helt unge i alderen 9 til 12 år. Det sker i kraft af en ny avis med titlen "Børneavisen", som bliver lanceret efter sommerferien og skal udkomme hver tirsdag i ugen. Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse.

Den nye avis blev varslet allerede i marts umiddelbart efter, Berlingske Media meddelte, at man pr. 1. april ville lukke sin pendant Kids News med stort set samme målgruppe - de 6 til 12-årige - efter fire års levetid.

Som Kids News kommer den nye børneavis til at bestå af 24 siders indhold for de helt unge, som vil blive formidlet "i letforståeligt sprog og trykt på særligt godt papir". Derudover vil den få et digitalt liv og inkludere ambassadørskoler samt børnejournalister.

"Børneavisens publicistiske mission er at bidrage til børns demokratiske og sociale dannelse, som ofte er under pres i takt med den stigende skærmtid. Det har længe væres vores drøm at udgive en børneavis, så vi er vældig glade for, at det nu endelig sker," udtaler koncerndirektør i JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard Knudsen, i meddelelsen.

Eksempel på en forside på JP/Politikens nye avis for de 9 til 12-årige, Børneavisen. | Foto: PR
Eksempel på en forside på JP/Politikens nye avis for de 9 til 12-årige, Børneavisen. | Foto: PR

Skal man tro Danmarks Statistiks befolkningsopgørelse, så ligger potentialet for den nye avis på over en kvart million personer. Ved indgangen til årets andet kvartal var der samlet set 271.040 børn og unge i alderen 9 til 12 år. Samlet bor der knap 5,8 mio. personer i Danmark, hvilket vil sige, at den nye børneavis er målrettet 4,68 pct. af danskerne.

Støtte på to mio. kr.

Ansvarshavende chefredaktør og direktør for Børneavisen bliver Louise Abildgaard Grøn, som kommer til at råde over en redaktion på tre journalister. Hun har de seneste 10 år haft ansvaret for skoleaktiviteterne i koncernen, blandt andet skoledysten Mediekonkurrencen.

"Det at kunne navigere og sortere i indhold spiller en vigtig rolle for børnenes selvforståelse, identitetsudvikling og dannelse, og det skal denne avis bidrage til. Vi skal tænke leg og læring ind i informationsbudskabet og samtidig forberede børnene på samfundsdebatten. Vi vil vise dem, at nyheder ikke kun findes på nettet og vise dem glæden ved at fordybe sig i et fysisk produkt, som er skrevet om – og til – børn," siger Louise Abildgaard Grøn i meddelelsen.

Det rent administrative og kommercielle område bliver drevet i et samarbejde med JP/Politikens Hus' øvrige titler. Avisen vil desuden få base i Aarhus og vil i et introtilbud koste 199 kr. for otte uger, ligesom den vil kunne købes i løssalg.

Tidligere onsdag oplyste Slots- og Kulturstyrelsen at koncernen er blevet tildelt 2 mio. kr. i etableringsstørre fra innovationspuljen til den nye avis.

Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder. Medarbejderne på MediaWatch og Watch Medier sidder på egen adresse og deltager ikke i orienterende medarbejdermøder i JP/Politikens Hus.

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen/Arkiv

    JP/Politikens Hus barsler med børneavis

  • Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør, JP/Politikens Hus. | Foto: Jakob Boserup

    JP/Politiken tager opgør med annonce-jungle og dropper 200 samarbejder

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Head of Business Development

  • People and Operations Partner

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge