Her er Schibsteds digitale nyhedssatsning

Ny nyhedsplatform, inspireret af bl.a. Flipboard, Buzzfeed og HuffPost, er Schibsteds - indtil nu - hemmelige fremtids-satsning. I dag lanceres en betaversion af app'en Omni.

Udgangspunktet var en svensk variant af Huffington Post -  en app med nyheder og opinionsstof. Men Schibsteds nye satsning 'Omni', der lanceres i en betaversion i dag, er endt som et noget anderledes gadekryds mellem en række forskellige nyheds-platforme.

Schibsted selv kalder Iphone-app'en "en helt ny måde at opleve nyheder på" målrettet storforbrugere af nyheder.

"Omni er ikke for dem, som blot vil tjekke nyhederne, det er en tjeneste som skal give perspektiv. For dem, som vil læse mange kilder og danne deres egen opfattelse," siger projektleder Markus Gustafsson til Dagens Media.

Intro og links

Ambitionen er at samle alle nyheder og perspektiver et sted. App'en skal give læserne et hurtigt nyhedsoverblik og samtidig mulighed for at følge udvalgte emner. Forsiden indeholder en nyhedsoversigt, hvor brugeren kan vælge mellem "topnyheder" og "seneste nyheder".

Hver nyhed består af en kort sammenfatning, skrevet af redaktionen, og en liste af links til de bedste kilder om emnet. Er linklisten lang, kan den være delt op i underafsnit. Intentionen er, at sammenfatninger og linklister skal opdateres løbende. Tilsammen skal læseren tilbydes et hurtigt overblik over den seneste udvikling og en indgang til en bred dækning.

For at prioritere de forskellige emner, har redaktionen udviklet en 10-trins-skala, hvor hver historie får point for nyhedsværdi og "holdbarhed", der så automatisk redigerer forsiden. Senere er det intentionen, at brugerne skal kunne kuratere personlige forsider ud fra de emner, der interesserer dem.

Et gadekryds

Dette setup kan måske - i forlængelse af diskussionen om citathistorier, betalingsmure og ikke mindst Google News - vække debat om, hvordan man må aggregere og bruge andre mediers nyheder.

Udviklerne bag Omni siger til Dagens Media, at de ikke tjener penge på andres indhold, selv om app'en bygger på andre mediers historier.
 

"Vi tjener penge på vores arbejde. Man må ikke undervurdere betydningen af det arbejde, vi gør. Det er os, som holder styr på verden, finder de bedste og mest relevante kilder og foretager analyserne bag det,"  siger Ian Vännman, projektleder på 'Omni', til Dagens Media.

Modellen er resultatet af halvandet års udvikling. Idéen om en svensk Huff-Po blev forkastet til fordel for en melange med elementer fra sites som Gawker, Buzzfeed, Bleacher Report, Flipboard og Breaking News, siger Ian Vännman.

"De forholder sig helt anderledes til mediemarkedet, end gamle medier gør, og har formået at blive lønsomme, selv om de ikke har en avis bag sig," siger han.

Gratis i bytte for data

Det er planen, at 'Omni' skal være annoncefinansieret og gratis for brugeren, der dog må logge sig ind på app'en. Målet er at skabe en annoncemodel, der udnytter muligheden for at målrette annoncerne. I øjeblikket arbejder Schibsted med teleselskabet Tre for at udvikle særlige annonceformater.

Schibsted har ikke ønsket at offentliggøre målsætninger for trafik eller økonomi for 'Omni'.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også