MediaWatch

Google nupper halvdelen af annonceomsætningen på telefonen

Det globale marked for mobilannoncer har været stærkt stigende i 2013, bl.a. takket være større udbredelse af smartphones og bedre teknologi. Men det er fortsat søgegiganten Google, som skummer fløden.

Det allestedsnærværende Google tjener fortsat en god sum penge på sin kerneforretning, søgning. Ifølge en ny rapport fra IAB Europe om mobil annonceudvikling blev den globale mobilomsætning næsten fordoblet i 2012, fra 28 milliarder kroner i 2011 til 52 milliarder kroner i 2012.

Over halvdelen af de 52 milliarder, 52,8 procent, stammer fra søgeordsannoncering, hvor Google er den helt store spiller på det globale marked - med undtagelse af Latin Amerika, hvor smartphones mv. endnu ikke er så udbredte.

Asien størst

IAB Europe har delt deres opgørelse op i tre kategorier; søgeordsannoncering (search) står for 52,8 pct. af mobilmarkedet, mens bannerannoncer (display: browser og in-app baseret) har 38,7 pct. og sms/mms markedsføring (messaging) tager de sidste 8,5 pct.

Det asiatiske marked er med sine 40,2 procent af det globale marked størst, skarpt forfulgt af Nordamerika, med 39,8 procent.

Den nordamerikanske region har haft den største vækst på 111 pct. sammenlignet med 2011, og regionen ventes at overtage tronen som det største marked for mobilannoncering i år.

Det vesteuropæiske marked, som Danmark er en del af, udgør 16,9 procent af markedet.

Google står for 40 pct. af den samlede online annonceomsætning i Danmark.

Google sender flere annoncemillioner ud af Danmark

Bureau: Mobilannoncering har været for robotagtig

Så mange annoncekroner slugte Google og Facebook i 2012 

Mere fra MediaWatch

Ekstra Bladet overhaler B.T. på trafikmåling i juni

Der blev for første gang i flere år trukket flere sidevisninger og besøgende til ekstrabladet.dk end konkurrenterne på B.T. i juni måned. Chefredaktør tror på B.T.s generobring af førerpositionen, og målt på unikke brugere og besøgstal har B.T. halet ind på konkurrenten.

EM-sponsor lægger penge i dansk fodboldmedie

Bold.dk’s redaktionelle dækning af EM i kvindefodbold har fået en saltvandsindsprøjtning fra Visa igennem kampagnen ”The Equal Sponsorship”, som skal bringe dækningen op på niveau med herrefodbold.

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs