De tabloide medier BT og Ekstra Bladets dage som printaviser kan meget vel være talte. Oplagstallene er på vej under 50.000, og flere annoncører har nu også svært ved at se en fremtid for papiraviserne som annoncemedier.
"Jeg kan godt frygte på sigt, at man mister interessen for dem, fordi målgruppen bliver så forsvindende lille," siger Martin Grøn, printmanager hos mediebureauet Zenithoptimedia til Børsen.
Ekstra Bladet har nu dage, hvor avisen sælger færre end 50.000 printaviser, og BT’s oplag lå ved udgangen af 2012 under 54.000.
Ændrede vaner
Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen understreger over for Børsen, at der ikke er planer om at stoppe trykkeriet af printavisen BT, der i øvrigt er til salg sammen med resten af koncernen.
Hun påpeger, at krisen for formiddagsaviserne er strukturel.
"Detailhandelsstrukturen og hele købemønstret er forandret, og det gør, at vi ikke længere går forbi kiosken for at købe 20 smøger, en æske gajoler og en frokostavis," påpeger Lisbeth Knudsen.
Både BT og Ekstra Bladet er opmærksomme på, at læserne søger mod mobiler og tablets.
"Ekstra Bladet som medie er bestemt ikke i krise. Dets succes skal ikke måles på, hvor stort oplaget er," siger Lars Munch, adm. direktør i JP/Politikens Hus til Børsen.