Politiken bløder op for sponsorerede netartikler

Digital chefredaktør Lars Grarup kan sagtens forestille sig, at sponsorerede artikler i fremtiden bliver en del af Politikens netunivers, så længe der ikke er tvivl om afsenderen.

Politiken lancerede i sidste måned deres betalingsmur på nettet, men dermed er mediet langt fra færdig med tiltag for at styrke den digitale indtjening.

Et af de nye skridt kan sagtens være sponsorerede artikler på Politiken.dk, skriver den digitale chefredaktør Lars Grarup i et indlæg.

”Både i udtryk og indhold skal der være forskel på redaktionel tekst og annoncetekst. Vi vil gerne tjene flere penge digitalt. Vi tror, at fremtidens digitale publicisme skal finansieres via mange forskellige indtægtsstrømme. Sponsoreret indhold kan sagtens blive en af dem, men aldrig på bekostning af uafhængighed og troværdighed,” skriver han.

I indlægget lufter han også bekymringer om gennemskueligheden i de såkaldte "advertorials". Blandt andet med baggrund i et eksempel fra USA, hvor magasinet The Atlantics online-udgave fik kritik for ikke at have gjort skellet mellem en annonce-artikel om Scientology og redaktionelt indhold tydeligt nok.

”Måske skal vi også stille krav om at få viden om, hvilken rolle sponsoren har spillet i forbindelse med produktion af indholdet. Har de selv skrevet det, eller er det lavet af andre? Hvorfor ikke sikre fuld gennemsigtighed, så alle er klar over, hvilken kontekst indholdet indgår i?” skriver Grarup.

Politiken.dk henter ny redaktionschef hos Berlingske

JP/Pol vil løfte bannerbørs med læserdata

Politiken aktiverer betalingsmur i morgen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også