MediaWatch

27 ansatte på TV 2 har oplevet seksuelle krænkelser det seneste år

Tallet svarer til, at to procent har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed ifølge medarbejdertrivselsundersøgelse. Det er inden for normalfeltet, men 27 for mange, lyder det fra administrerende direktør.

Krænkelserne drejer sig om uønskede berøringer eller om beskeder eller kommentarer med seksuelt indhold eller undertoner. | Foto: Jonas Olufson

I en ny medarbejdertrivselsundersøgelse på TV 2 har 27 af de 1.209 medarbejdere svaret, at de har haft mindst en oplevelse med krænkende handlinger af seksuel karakter på arbejdspladsen inden for det seneste år.

Det skriver fagbladet Journalisten.

De fleste af de krænkende handlinger skal ifølge mediet have handlet om enten uønskede berøringer eller om kommentarer eller beskeder med seksuelt indhold eller undertoner.

"Det svarer fuldstændigt til resultaterne fra andre større virksomheder, der spørger på samme måde. Men selv om det er det, så skal ingen jo gå på arbejde og opleve handlinger af seksuel karakter fra sin kollega eller chef, og derfor er 27 for mange uanset hvad," siger administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen til Journalisten.

Ifølge Journalisten har TV 2 i år ændret måden, hvorpå der bliver spurgt ind til medarbejdernes oplevelser. Tidligere har svarmulighederne været ja og nej, mens der denne gang er lavet "en mere åben og bred spørgeramme".

De nye tal kommer samtidig med dokumentaren "Metoo: Sexisme Bag Skærmen" på discovery+, hvor 11 kvinder står frem og fortæller om deres oplevelser med en sexistisk kultur under deres tid som ansat på TV 2.

11 kvinder beretter om sexistisk kultur på TV 2 i ny dokumentar

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs