TV 2’s adm. direktør stiller sig uforstående over for bl.a. kulturbidraget i den netop indgåede medieaftale, som sammen med nye krav er ”direkte hæmmende” for TV 2 i konkurrencen på streamingmarkedet.
Den netop indgåede medieaftale indebærer et kærkomment løft af lokale og regionale medier, men et koncernloft på 90 mio. kr. er kritisabelt, mener Danske Mediers direktør, Mads Brandstrup. Samtidig mener han, at aftalen er for vag i forhold til techselskaberne.
Et flertal i Folketinget har vedtaget en medieaftale, som ikke gør op med de unfair konkurrencevilkår, som den danske filmbranche oplever på det europæiske marked. Sådan lyder det fra erhvervsorganisationen SMV Danmark.
Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.
Over de næste tre år er der afsat 62,5 mio. kr. i den nye medieaftale til at etablere offentlig adgang til DR’s omfattende arkivmateriale, hvilket har været et hedt politisk ønske i en årrække. Det digitale leksikon lex.dk kan få en rolle i forhold til formidling, lyder det.