Comeback kid Lunde fylder 50 år

Journalististisk chefredaktør på dagbladet Børsen Niels Lunde runder i dag 50 år.

Dagbladet Børsen har indbudt til reception i Møntergade i morgen - avisens journalistiske chefredaktør Niels Lunde fylder nemlig 50 år i dag.

Niels Lunde er uddannet cand.scient.pol. i 1988 og indledte karrieren i Dansk Arbejdsgiverforening, hvor han blev redaktionschef på det hedengangne 'Arbejdsgiveren'. I 1990 stillede han op til Folketinget for Venstre, men blev dog ikke valgt ind.

Det mere journalistiske virke begyndte, da han startede som journalist på Det fri aktuelt i 1994.

I 1995 kom Niels Lunde til Berlingske Tidende og blev først udnævnt til erhvervsredaktør i 1997, siden til redaktør og medlem af chefredaktionen i 1999, for i 2002 at blive udnævnt til avisens ansvarshavende chefredaktør som efterfølger for Karsten Madsen.

I april 2007 forlod Niels Lunde avisen sammen med journalistisk chefredaktør Elisabeth Rühne – knap et år efter, at Orkla havde solgt avishuset til det britiske medieselskab Mecom - og kort efter, at de to havde offentliggjort en omfattende spareplan. Niels Lunde blev samme dag efterfulgt af nuværende chefredaktør og adm. direktør for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.

Niels Lundes tid som topchef på Berlingske blev hæmmet og halvskæmmet af forsøget på at skabe en turn around på avisen forankret i projektet 'Tættere på læserne', der bl.a. beskrev de tre arketypiske Berlingske-læsere, som avisens journalister skulle holde sig for øje, Henrik, Dorthe og Jacob. En strategi, der aldrig blev en succes i praksis, omend tankerne var helt i tråd med tendensen i medieverdenen, hvor de sivende læser- og oplagstal krævede fornyet kundefokus. 

Sled lederrollen  på Niels Lundes professionelle person, fik den til gengæld ny næring, da han efter Berlingske vendte tilbage til journalistikken og blomstrede op i rollen som erhvervskommentator på Politiken fra 2008. En rolle, han selv har betegnet som "et fantastisk job, hvor jeg kunne koncentrere mig om at skrive, profilere Politiken og arbejde på mine bøger, så jeg selv blev klogere". 

På Politiken lancerede han den faste ugentlige klumme 'Det sladrer topcheferne om'. Det koncept tog han med sig, da han efter tre år i Politikens spalter udnævnte sig selv til "comeback kid", da han i august 2011 takkede ja til at blive journalistisk chefredaktør på dagbladet Børsen. Tilbuddet kom fra den tidligere kollega på Politiken, Anders Krab-Johansen, der havde afløst Leif Beck Fallesen som topchef på Børsen ved årsskiftet 2010/2011. 

Niels Lunde indledte sin rolle på Børsen med en strategi, der i lighed med cheftiden på Berlingske satte mere fokus på læserne. Derudover skulle avisen tilføres mere graverstof, men også mere af det blødere stof, flere mennesker, samt mere redaktionel form.

Som journalistisk chefredaktør spiller han en central rolle i Børsens ønskede transformation fra avishus til mediehus med gode indholdstilbud til de erhvervsinteresserede læsere på alle platforme. Et langt sejt træk for Børsen som for andre dagblade - og her kommer det formentlig fødselsaren til gode, at han er "rigtig, rigtig stædig".

Niels Lunde er forfatter til flere erhvervsbøger, blandt andet bestselleren '100 Topchefer' - og er i øjeblikket aktuel med historien om Lego, 'Miraklet i Lego'.

Der er reception på Børsen for chefredaktøren i morgen fra 15-17.

Kilder: Wikipedia, Berlingske

- PFL, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også