MediaWatch

"Jeg er vild med Nikes slogan"

Redaktør på A4, Jan Birkemose, er ledelsesmæssigt til sund fornuft, dristighed, kold analyse og så "Just do it", fortæller han i ugens Medieleder.

Ugebrevet A4's redaktør gennem de seneste tre år, Jan Birkemose, indledte karrieren på det LO-ejede magasin for ti år siden - efter fire år som journalist på Ekstra Bladet. Et skifte  han selv betegner som det vigtigste i karrieren, fortæller han her i ugens Medieleder.

Hvem er dit ledelsesmæssige forbillede?
"Jeg er ikke til forbilleder, men jeg har stor respekt for folk, der er innovative og som giver os opfindelser og udviklinger, vi ikke vidste, vi havde brug for."

Hvilken beslutning har haft størst betydning for din karriere?
"At jeg for ti år siden forlod et privilegeret job på Ekstra Bladet for at få lov til at være med til at opfinde Ugebrevet A4."

Hvad er den væsentligste forskel på at være leder i mediebranchen og i andre brancher?
"Mediebranchen er proppet med sjove, kreative og ambitiøse mennesker. Sådan er det nok også i mange andre brancher – men langt fra alle. Det er dejligt og udfordrende at arbejde sammen med mennesker, der hver dag forventer nye sejre."

Hvilken bog har inspireret dig mest i forhold til at være medieleder?
"Jeg er ikke så meget til ledelsesteori. Men skønlitteratur og især kvalitetsbiografier kan ofte inspirere eller give nogle håndtag, som man kan læne sig lidt op af."

Hvordan træffer du bedst vigtige beslutninger?
"Jeg forsøger enten selv eller i samråd med andre at analysere alle aspekter frem i en sag. Når det er sket er det ofte forbavsende let at træffe valget. Om ikke andet kan en gåtur eller løbetur ryste de fleste beslutninger på plads. Men så snakker vi altså om vigtige beslutninger."

Hvornår føler du magt og afmagt som leder?
"Jeg nyder mit job, når A4 sætter dagsorden på den måde, hvor man bagefter siger, at der var tiden før og efter den der A4-artikel. Så har vi kvalificeret debatten. Afmagt er hvis, en objektiv god A4-historie, der har fortjent bedre skæbne, drukner i medieflimret fordi nogen lykkes med modspin."

Hvilken sætning er den vigtigste som medieleder?
"Just do it. Jeg er vild med Nikes slogan."

Hvad er den største ros og den største kritik, du har fået som leder?
"I al ubeskedenhed, så er det, når folk, som jeg har arbejdet sammen med i kortere eller længere tid, mener, at jeg er den bedste chef, de har haft. Den værste kritik er nok min egen, hvis resultaterne udebliver og jeg ved, at jeg burde have gjort noget andet."

Hvad foretrækker du som leder ...

... habit eller jeans?
"Helt klart jeans."

... mavefornemmelse eller management?
"Sund fornuft, dristighed og kold analyse."

... rodet eller ryddet skrivebord?
"Relativt ryddet bord. Men det betyder desværre, at rodet i stedet hober sig op på hylder og skuffer."

... top-down eller bottom-up?
"Dumt spørgsmål. Hvem siger, at hierarkiet skal være lodret?"

... direkte tale eller diplomati?
"Hvis diplomati er slesk tale og neglisering af problemer, foretrækker jeg direkte tale. Men diplomati er vel også at anerkende andre så meget, at man siger tingene ligeud. Så i min verden er modsætningen i spørgsmålet kun af teoretisk interesse."

... mocca-man eller the-konvertit?
"Endnu en kunstig modsætning. Jeg er til begge dele."

- LR
 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs