Jim Receveur fylder 50 år

Jim Receveur fylder 50 år som CEO for Radio 100, Radio Soft og Radio Klassisk. Men radiokarrieren begyndte meget langt fra Rådhuspladsen i den canadiske prærie-province Saskatchewan.
Per Fanefjord Laursen

Jim Receveur, der fylder 50 år torsdag var oprigtig rørt, da han en oktoberaften sidste år på hotel Crowne Plaza modtog en hædersbevisning fra den danske radiobranche, som anerkendelse for hans 25-årige indsats for mediet i Danmark.

Jim Receveur voksede op i Canada - i en lille by i den nordlige del af provinsen Saskatchewan, der er kendt som The prairie-province. I en alder af 16 var han allerede hooked på radio og fik job som aftenvært på en lille radiostation.

Så snart han var færdig med gymnasiet, gik han på college i Calgary, i naboprovinsen Alberta, og dimitterede med en grad i "Broadcast Journalism and Marketing".

Efter college engagerede han sig både med job på en tv/radiostation, et lille koncertbureau, han selv ejede, og en radio/tv forretning.

Under en længere europæisk rundrejse, førte skæbnen Jim Receveur til Danmark i slutfirserne. Den største udfordring var at finde et arbejde. Ingen var interesseret i at ansætte en, der ikke var dansk statsborger. 19 forskellige medievirksomheder landet over modtog ansøgninger fra en radioglad canadier, der fik afslag på afslag.

Men den danske karriere kom på rette spor, da hans kommercielle forståelse for radio var værdifuld viden på et umodent marked. Det førte ham i 1989 til jobbet som salgs- og marketingdirektør for "Uptown Radio" i København.

I 1994 blev han ansat som daglig leder for et radionetværk, der talte Uptown og 25 andre radiostationer i Danmark.

I 1999 gruppe blev købt af Clear Channel og Jim blev forfremmet til skandinavisk direktør med ansvar for alle CC radioaktiviteter i Danmark, Norge og Sverige.

I 2003 skiftede han til Talpa Radio International, hvor han blev bedt om at være adm. direktør for Radio 100FM, der var en af de to nye højeffekt kommercielle stationer, der gik i luften den 15. november 2003.

Især morgenholdet på den nye radio blev et stort hit. Inden for de første seks måneder blev Radio 100FM den største kommercielle radio i hovedstadsområdet, der også gav P3 betydelig modstand i området.

Siden lod Talpa Radio selskabet gå konkurs i 2008, og under Jim Receveur største professionelle krise mistede Radio 100FM de fleste medarbejdere og sin kraftige sender på 100FM.

Jim Receveur sidder i dag som CEO for selskabet New Radio, som dækker over tre brands: Radio 100, Radio Soft samt landets første kommercielle klassiske radio, den nystartede Radio Klassisk.

Jim Receveur fik den såkaldt achievement award på Radiodays i oktober for sin kampgejst og for at styrke mangfoldigheden på FM-båndet i Danmark.

I begrundelsen hed det bl.a., at årets modtager af hædersprisen er et rigtigt radiomenneske. En igangsætter med hjertet på rette sted og som med et sjældent set gå på mod, har formået at navigere i den danske radiobranches konstante op- og nedture. Han har altid bakket sine medarbejdere op på fantastisk vis til glæde for tusindvis af danske radiolyttere, der er blevet underholdt på de radiostationer, han har arbejdet med de seneste mere end 20 år.

Og selvom udenlandske ejere formåede at trække det økonomiske tæppe væk under ham, formåede han alligevel at komme stærkt tilbage og skabe et stærkt kommercielt modspil til DR. Også i branchen bakker han gerne op om vigtige samarbejder og han er med sin varme personlighed med til at drive dansk radio fremad.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også