Per Mikael Jensen fylder 50 år

1719 venner på Facebook, 3886 hits på Infomedia og ca. 225.000 hits på Google på "Per Mikael Jensen" siger i sig selv noget om, at det er en af de mere slagkraftige personligheder i dansk mediebranchen, der i dag runder 50.
Per Fanefjord Laursen

1719 venner på Facebook, 3886 hits på Infomedia og ca. 225.000 hits på Google på "Per Mikael Jensen" siger i sig selv noget om, at det er en af de mere slagkraftige personligheder i dansk mediebranchen, der i dag runder 50.

Øverste chef for Metro International, Per Mikael Jensen, bedre kendt som PM, blev født 2. april 1962 i Aarhus-bydelen Egå og er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1989.

Per Mikael Jensen har en fortid på Politiken fra 1989–96 og kom i 1997 til Jyllands-Posten i København, hvor han blev redaktør for JP København og senere i 1998 chef for avisens bladhus i København. Det var også i tiden her, han indledte den mangeårige, tætte mentee-relation til en anden af mediebranchens store gadedrenge - Jørgen Ejbøl, som Per Mikael Jensen stadig ser som et af sine ledelsesmæssige forbilleder.  

Metro-karrieren
Karrieren tog imidlertid en afgørende drejning, da han i 2001 blev administrerende direktør og chefredaktør på den helt nye gratisavis Metroxpress i Danmark. Svenske Metro havde fået øje på mediemanden, hvis blanding af forrretningstalent, personlig gennemslagskraft og en tilpas ukonventionel tilgang til livet og mediebranchen, gjorde ham til et godt match for de svenske avis-entrepreneurer. 

I 2003 tiltrådte han stillingen som vice president og international chefredaktør for moderselskabet Metro International og blev for alvor dansk mediebranches rockstjerne - med base først i London og siden New York.

Tid til TV 2
I forsommeren 2006 meddelte TV 2 overraskende, at det var Per Mikael Jensen, der skulle afløse Peter Parbo som direktør for TV 2-koncernen - et skifte daværende bestyrelsesformand Niels Boserup bl.a. havde stået i spidsen for - nu skulle TV 2 fornyes.

Per Mikael Jensen var et kulturskifte på TV 2; han tøvede ikke med at sige go til de planer om TV 2 News og TV 2 Sport, der lå i skufferne på Kvægtorvet - og smilet var stort, da han og økonomidirektør Anders Kronborg købte FM5-koncessionen på en auktion hos Bruun Rasmussen i Bredgade i København for 23 mio. kr. for at lancere TV 2 Radio.

Bruddet
D. 26. juli 2007 overraskede Per Mikael Jensen igen. Han meddelte, at han ved udgangen af oktober samme år ville forlade TV 2 for en top-topstilling hos sin tidligere arbejdsgiver, Metro International, hvor han var blevet tilbudt jobbet som CEO.

I en branche, der har det med at karakterisere alle brud som "udramatiske", var bruddet med TV 2 en undtagelse. Det var højdramatisk. Ikke kun fordi direktøren efterlod en måbende medarbejderstab med hænderne fulde af halvfærdige projekter, men også på grund af TV 2's økonomiske situation, som fik et langt, trættende efterspil. Var TV 2 på falittens rand eller ej? Havde Per Mikael Jensen og Anders Kronborg handlet uansvarligt eller ej? Ja, mente Rigsrevisionen i første omgang, nej, sagde den efterfølgende advokatundersøgelse.

Imens var Per Mikael Jensen tilbage i det private erhvervsliv, som han ikke har lagt skjul på passer bedre til temperamentet - for at sige det mildt - og har siden rejst verden tynd som CEO for Metro International, mens avisen har bredt sig til vækstmarkederne i Sydamerika, Rusland og Kina - og mere eller mindre forladt vesten, USA og Europa.

Per Mikael Jensen er i dag selv en af de større aktionærer i Metro International, der netop er blevet overtaget af investeringsselskabet Kinnevik, der også ejer Modern Times Group. Han er bosat i London, er gift og har en datter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også