"Jeg er holdt op med at "lege" leder og bare være det"

Hun er til modebrancherigtig mocca med minimælk, ønsker sig et ryddet skrivebord, men ender altid med et rodet - og ser det som en kæmpe fordel, at hun tidligt traf et valg om at fokusere på livsstilsstoffet som journalist -selvom det ikke gav store prestigepoint på uddannelsen. Og så synes hun som leder, at de senere års dybe samfundsøkonomiske krise og afsmitningen på annoncemarkedet har givet en fornemmelse af afmagt ...

Hun er til modebrancherigtig mocca med minimælk, ønsker sig et ryddet skrivebord, men ender altid med et rodet - og ser det som en kæmpe fordel, at hun tidligt traf et valg om at fokusere på livsstilsstoffet som journalist -selvom det ikke gav store prestigepoint på uddannelsen. Og så synes hun som leder, at de senere års dybe samfundsøkonomiske krise og afsmitningen på annoncemarkedet har givet en fornemmelse af afmagt ... Costumes chefredaktør, Rikke Agnete Dam, 35, er ugens gæst i Medieleder.

1. Hvem er dit ledelsesmæssige forbillede?

"Meryl Streep i Devil Wears Prada...Nej, faktisk tværtimod, selvom - nå ja, hun har sine moments. Jeg har ikke et konkret ledermæssigt forbillede i form af én person, men mere en blanding af forskellige egenskaber. En af de egenskaber, jeg beundrer meget, er at kunne få processen til at nå et mål være en leg for både lederen selv og medarbejderne. Selvfølgelig fordi jeg selv har en tendens til at være så fokuseret på målet, så snart det er sat, frem for at fokusere på, at vejen derhen gerne må være så sjov og god som mulig."

2. Hvilken beslutning har haft størst betydning for din karriere?

"At koncentrere mig om én niche som journalist, der interesserede mig, nemlig livsstilsstoffet i stedet for at være all around-journalist. Det betød, at jeg selvom jeg havde været i praktik på Information, der jo handlede om noget helt andet, men var et godt sted at lære håndværket, ret hurtigt fik en stilling som journalist på Costume. Og avancerede derfra. På journalistuddannelsen på RUC var det påfaldende få, der ønskede at beskæftige sig med det stofområde – det blev ikke anset som ”fint” – og det blev en jobmæssig fordel for de få af os, der gerne ville det. Og som leder har det nok haft størst betydning, at jeg er holdt op med at "lege" leder og bare være det. I begyndelsen - da jeg fik jobbet som chefredaktør for cirka 5 år siden, hvor jeg indtil da havde være en del af redaktionen som først journalist og siden redaktionschef - havde jeg en idé om, at ledere var udstyret med hemmelige værktøjer, som jeg skulle finde ud af, hvad var. At der fandtes kurser eller bøger, der kunne give mig svarerne. Det gør der selvfølgelig til dels også. Men efterhånden fandt jeg ud af, at ledelse handler meget om fornuft. Om at lytte til sine medarbejdere og give dem ansvar, samtidig med at de altid føler sig trygge i, at der er en, der overordnet styrer foretagenet. Og jeg begyndte at slappe meget mere af i rollen og være mig selv. Man kan sagtens vise over for sine medarbejdere, at man er i tvivl, og at man gerne vil høre deres mening og diskutere frem og tilbage, inden man tager en beslutning."

3. Hvad er den væsentligste forskel på at være leder i mediebranchen og i andre brancher?

"Jeg har kun prøvet at være i mediebranchen, så jeg er ikke den rette til at svare på det. Men mediebranchen er kendetegnet ved mennesker, der brænder ekstremt meget for deres produkt, så derfor har man den luksus hver dag at have med ekstremt engagerede mennesker at gøre. Det kan man naturligvis have i alle brancher. Men jeg har efterhånden lært at sætte pris på de konflikter og følelsesudbrud blandt medarbejderne, det engagement kan give. En moderedaktør kan nærmest få tårer i øjnene af raseri, hvis det ikke er det forsidebillede af modellen, som hun foretrækker, der ender med at blive valgt. Og det er jo i virkeligheden fantastisk, selvom det i situationen også kan være svært at tackle, fordi man på den ene side ikke ønsker at dræbe deres engagement, men på den anden side også må stå ved det, man selv mener, er rigtigt."

5. Hvordan træffer du bedst vigtige beslutninger?

"Jeg gør det bedst ved at inddrage de af mine medarbejdere, der har med den pågældende beslutning at gøre. Men når det er sagt, kan jeg bedst lide at træffe de fleste beslutninger ret hurtigt. Jeg bryder mig ikke om at have en beslutning hængende over hovedet i længere tid."

6. Hvornår føler du magt og afmagt som leder?

"Magt er måske så meget sagt, men jeg bliver meget glad, når jeg fornemmer, at rigtig mange har set eller læst noget i Costume, som de bruger i deres hverdag, eller er blevet inspireret af på en eller anden måde. Afmagt har jeg følt i forbindelse med den krise, der har været det sidste stykke tid. Selvom det går rigtig godt for Costume, er det ikke længere 2008, og det har været svært at omstille sig, at alting er lidt sværere nu på magasinmarkedet end i de helt glade dage. Jeg har brugt noget tid på at komme frem til det, der jo i virkeligheden er så ligetil: At det handler om at lave et produkt, man selv og redaktionen tror på og elsker, og ikke at lytte for meget til først den ene læserundersøgelse og så den anden, som man kan få tendens til i den situation. For så bliver man selv og ens medarbejdere usikre. Når det er sagt, er der også kommet gode ting ud af krisen. At ting ikke kommer så let, betyder jo også, at man arbejder langt mere på at opnå et godt resultat. Det er ikke, fordi vi ikke gjorde os umage inden krisen, men jeg tror, at vi har udviklet Costume meget mere, end vi ellers ville have gjort. Og der er kommet et helt andet fokus på, at ethvert Costume skal ramme plet."

7. Hvilken sætning er den vigtigste som medieleder?

"Gør det, du tror på. Og hold dig til det. Indtil du tror på noget andet. Og ved du ikke, hvad du tror på, så find ud af det."

8. Hvad er den største ros og den største kritik, du har fået som leder?

"Den største kritik er nok, at jeg kan være utålmodig – fordi det er den, jeg ofte får. Og at jeg er dårlig til at skjule det. Når jeg er med på en fotoskydning, kan min moderedaktør bare ved at kaste et blik på mig se, at jeg er ved at gå ud af mit gode skind, fordi jeg synes, det går så langsomt. Jeg har det sådan lidt: Få nu taget de billeder i stedet for al det dér snak og gåen omkring. Så jeg kan komme hjem på redaktionen, vi kan vælge billeder ud, fordi noget af det bedste ved mit arbejde er at se den visuelle del af magasinet, man har planlagt i månedsvis, udfolde sig for øjnene af én. Men derfor er det jo godt, at jeg ikke så tit er med på skydninger – udover forsideskydninger - men kun til at planlægge dem. For jeg ved jo godt og har respekt for, at folk arbejder på en anden måde, og at de nok skal nå det hele og få et fantastisk resultat. Det, jeg nok får mest ros for er fra ledelsen, at de aldrig er i tvivl om mit engagement. Og fra mine medarbejdere tror jeg, at det for de flestes vedkommende må være, at jeg er en ret tilgængelig chef, som man kan tale med, når man har brug for det, og er fleksibel og lader dem styre deres tid og tage ansvar for deres eget arbejde."


Hvad foretrækker du som leder ...

... habit eller jeans?

"Jeans. Grå og sorte skinny."

... mavefornemmelse eller management?

"Mavefornemmelse."

... rodet eller ryddet skrivebord?

"Foretrækker ryddet. Men det er altid rodet."

... top-down eller bottom-up?

"Begge dele kan der komme noget godt ud af. Redaktionen kan sagtens blive engageret i en idé eller et projekt, der kommer ovenfra, hvis det bare er godt for Costume."

... direkte tale eller diplomati?

"Diplomatisk direkte tale."

... mocca-woman eller the-konvertit?

"Mocca. Med minimælk. Man er vel i modebranchen."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også