"Det stopper aldrig"

Mads Bredal Hedegaard, nyudnævnt CEO for Carat Norden, får mere inspiration fra kunder end fra bøger og ser konstant omskiftelighed som grundvilkår som medieleder.

Carats nye nordiske topchef er mere til jeans end jakkesæt, management mere end mavefornemmelse og ser gårsdagens udnævnelse til direktør for Carat Norden som den største ros, han har fået som leder indtil videre. Her svarer Mads Bredal Hedegaard på spørgsmålene i ugens 'Medieleder'.


1. Hvilken beslutning har haft størst betydning for din karriere?

"Beslutningen om at skifte til Carat i 2005 og blive udstationeret i Stockholm. Det gav mig en nordisk profil, som bl.a. har gjort, at jeg er godt castet til den rolle, jeg nu har fået. At jeg har fået den nye rolle siger samtidig noget om, hvilke udviklingsmuligheder skiftet har betydet for mig."

2. Hvad er den væsentligste forskel på at være leder i mediebranchen og i andre brancher?

"Den store omskiftelighed, der præger branchen. Der er et konstant pres for at få tingene til at fungere bedre og et stort arbejsmæssigt spænd over opgaver, der skal løses for et hav af forskellige kunder. Du kan sidde til møde om morgenen og diskutere salgsoptimering af et bestemt bilmærke, og om eftermiddagen handler det måske om markedsføring af mobiler til unge. Den omskiftelighed og det spænd er karakteristik for vores branche og stiller høje krav om fleksibilitet."

3. Hvilken bog har inspireret dig mest i forhold til at være medieleder?

"Jeg læser faktisk ikke ledelsesbøger. Jeg får inspiration fra mit eget netværk, men i høj grad også fra vores kunder, når jeg hører om, hvordan de agerer ledelelsesmæssigt og løser de opgaver, de har. Selvom brancherne er forskellige, er der meget at lære på tværs."

4. Hvordan træffer du bedst vigtige beslutninger?

"Ved først at sondere og teste forskellige scenarier op mod en lille sluttet kreds af medarbejdere og så bagefter sætte mig ned og tage den endelige beslutning. Som øverste chef træffer man beslutningerne alene, men for mig også med en stor afklaring i forhold til de nærmeste chefer, der skal kommunikere beslutningerne videre."

5. Hvornår føler du magt og afmagt som leder?

"Når jeg tænker på, hvor stor en butik Carat Norden er blevet med en omsætning på fire milliarder og mere end 240 medarbejdere, som er afhængige af de beslutninger, jeg træffer. Afmagt kan jeg føle, når store kunder, som enten har været kunder, eller som har været lige ved at blive det, fravælger samarbejdet, selvom man føler, at man burde have vundet."

6. Hvilken sætning er den vigtigste som medieleder?

"Det er sætningen "Det stopper aldrig". Den dækker over, at bunken af gule opgave-lapper på skrivebordet er konstant. Selv hvis du har arbejdet dig næsten igennem bunken, kan du være sikker på, at telefonen ringer, og så starter lavinen igen. Det vilkår skal man have det godt med - ellers er vores branche et forkert sted at være."

7. Hvad er den største ros og den største kritik, du har fået som leder? 

"Den største ros har jeg lige fået i kraft af ansvaret for Carat Norden. Ris har handlet om at skabe klarhed, har jeg ikke været dygtig nok til det, har jeg også fået det at vide."


Hvad foretrækker du som leder ...

... jakkesæt eller jeans?

"Jeans."

... mavefornemmelse eller management?

"Management."

... rodet eller ryddet skrivebord?

"Det første."

... top-down eller bottom-up?

"Begge dele." 

... direkte tale eller diplomati?

"Direkte tale."

... mocca-man eller the-konvertit?

"Mocca."
 
- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også