MediaWatch

Ny fellow ved SDU skal undersøge distribution af indhold på sociale medier

Distribution af journalistik på sociale medier vil være i centrum for kommende fellowship ved Syddansk Universitet.

Malte Jørstad påbegynder fellowshippet ved SDU i august. | Foto: Stine Tidsvilde

Malte Jørstad bliver fra august fellow ved journalistuddannelserne på Syddansk Universitet, skriver universitetet i en pressemeddelelse.

Den kommende fellow er i dag journalist hos TV 2 Lorry og har tidligere været journalist og vært hos TV 2 Fyn. I løbet af sit fellowprojekt vil Malte Jørstad sætte fokus på, hvordan medier kan arbejde med at få indhold ud at leve via sociale medier.

"Mit fellowprojekt skal gerne give alle os i mediebranchen konkrete værktøjer til at arbejde med distribution af journalistikken på de sociale medier, og det skal gerne give os en følelse af, at vi faktisk selv kan gøre en forskel. At vi ikke bare er afhængige af Facebook, Google og andre," siger Malte Jørstad i meddelelsen.

Han oplyser videre, at en række medier har budt sig til med viden og data til brug for projektet, som ventes afsluttet i januar 2022.

23 ansøgere

Malte Jørstad er udvalgt ud af et ansøgerfelt på 23. Den Fynske Bladfond leverer finansieringen til fellowshippet, mens det er Styrelsen for journalistuddannelserne på SDU, der udpeger fellows.

"I et stærkt ansøgerfelt har vi valgt et højaktuelt fellowprojekt med stor relevans for hele mediebranchen. Over hele verden diskuteres forholdet mellem nyhedsmedier og sociale medier. Dette fellowprojekt vil ikke alene bidrage med faktuel viden om relationen, men også med konkrete bud på, hvordan vi kan styrke de publicistiske mediers demokratiske virke i fremtiden," siger Christian Jensen, formand for Styrelsen ved journalistuddannelserne på SDU og ansv. chefredaktør på Politiken, om udnævnelsen.

SDU's journalistiske fellowship er et stipendiat på 500.000 kr, som er blevet tildelt en fellow årligt siden 2006.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs