Bureau: Skuffende start på 2013

Den største bureau-gruppe, GroupM, nedtoner forventninger til annonceomsætningen. 2013 ser ringere ud, end de estimater man gjorde sig december.
Per Fanefjord Laursen

De fire mediabureau-grupper spåede i fælleskab, at mediamarkedet vil falde omkring fire procent i 2013, eller stort set det samme som 2012.

“Hos GroupM ser vi på to indikationer - Trendanalysen fra Gallup, der indikerer annoncørernes planer for 2013, kombineret med det, vi fornemmer hos vore egne kunder. Begge peger med en pil nedad,” sagde GroupMs Trading Director Kenneth Brenøe i december.

Nu siger GroupM-indkøberen, der repræsenterer Maxus, Mediacom, MEC og Mindshare og desuden Promedia, MediaCompany og Mediabroker:

“Umiddelbart ser første kvartal ud til at blive mindre, end vi havde regnet med, da vi stod i slutningen af 2012,” siger han.

Tv skuffer
Især tv skuffer. Mediet vil falde mere, end GroupM havde regnet med. Forventningen var, at tv ville ligge et sted mellem indeks 95-100 i første kvartal.

“Nu ser det ud til, at tv ender omkring indeks 90. Det er naturligvis stadig estimater og ikke endeligt, men det ser værre ud end første antaget.”

Der er tale om en generel tendens. Medieomsætningen er lavere end forventet i forhold til estimaterne fra december.

“Vi vil nok se at hele året bliver lavere end estimaterne fra december, men der er en sandsynlighed for at det retter sig lidt i resten af året. Men det er altså ikke en prangende start på året.”

Som forudset
2013 forløber nøjagtig som ventet, siger OMD’s Trading Director Claes Braagaard baseret på januar og bookings i første kvartal.

“Det lyder lidt kedeligt, men vi er ikke overrasket. 2013 går som ventet. Vi spåede tre procent nedgang i 2013, og det kan blive mere, ser det ud til,” siger Claes Braagaard, der advarer om at læne sig slavisk op af indexer.

“Lad os huske, at vi lige nu sammenligner med januar og 1. kvartal 2012, som var overraskende gode for annoncemarkedet - men ikke repræsentativ for 2012. I maj 2012 faldt det hele jo sammen.”

Midt i tv-forhandlinger
TV 2 ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere på forventningerne til 2013-omsætningen.

”Vi er kun få uger inde i året og i en periode, hvor forhandlingerne med annoncørerne er i fuld gang og gennemføres i en god atmosfære,” siger salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2.

SBS TVs salgsledelse afviser også at kommentere med den begrundelse, at man står midt årsaftaleforhandlinger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også