Kommerciel tv-sening 11 pct. under 2012-niveau

Den kommercielle tv-sening er ekstra svækket i de første tre uger af 2013, fordi DR har godt fat. TV3 nyder godt af strukturel fremgang, viser MEC-analyse.
Per Fanefjord Laursen

Tv-markedets traume fra efteråret - den faldende tv-sening - fortsætter. Den generelle tv-sening ligger de første tre uger i indeks 94 i forhold til samme periode sidste år, og tendensen er vigende.

Langt værre er dog, at den kommercielle sening er faldet mere og ligger i indeks 89 ift. sidste år, konstaterer MEC, der gør status på 2013 til dato:

“Årsagen til det ekstra fald i kommerciel tv-sening er, at DR-kanalerne har haft en relativ god start på året. Et bud er, at DR1s adgang til håndboldkampe gør en forskel. Men det er et problem for de kommercielle stationer, at de indleder året med et vigende varelager,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC.

Paradise skuffer bureau
Når det gælder styrkeforholdet på markedet, noterer MEC, at TV3 lancerede sin niende sæson af Paradise Hotel i uge 3. Men det står klart allerede nu, at reality-klassikeren, med Paris Hilton som stafage, ikke er i samme form som sidste år. I 2012 var der i gennemsnit 210.000, der så med den første uge, mod 151.000 i 2013.

“Det kalder vi en skuffende start. Det ser ud til, at den reality-mæthed, der ulmede i efteråret, hvor programmer som ‘Fristet’ skuffede, fortsætter i år,” siger Flemming Jensen.

Boxer hjælper
Ikke desto mindre ligger TV3-gruppen godt til. De nu fire TV3-kanaler vipper på to sharepoint over 2012 niveau. TV3-gruppen er på 22,3 procent.

“Der er ingen programmæssige forklaringer på TV3's medvind de første tre uger. Det skal formentlig krediteres, at TV3 moderkanalen er ude i langt flere husstande med plads på Boxer TV, og naturligvis at TV3 Sport1 nu har sluttet sig til porteføljen,” siger han.

Derimod står SBS TV dårligere; rundt regnet to sharepoint under 2012-niveauet. Det kan synes overraskende med den netop rebrandede ungdomskanal 7’eren, der skuffer ved at levere dårligere share (i 21-50 år) end forgængeren Voice TV. I SBS-tallene er Discovery og TLC's share ikke medregnet, selvom SBS Media fra årsskiftet er ejet af Discovery Communications.

Zulu og News
TV 2-koncernen ligger som ventet over niveauet fra sidste år, men overraskende nok er det ikke håndbold VM på hovedkanalen, som i 2013 er startet tidligere end sidste år, der trækker op.

“Hovedkanalen er faldet trods håndbold. Fremgangen på omkring ét sharepoint skyldes faktisk stigende seerandele til TV 2 Zulu og især TV 2 News,” siger Flemming Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også