MediaWatch

Global: Bonnier: Vi er midt i ny mediestorm

Ny mediekrise ramte i 2012, Lance Armstrong-interview falder på et tørt sted for Oprah, og britiske Ofcom giver Playboy bøde på 100.000 pund ...

 

Jonas Bonnier: Mediekrise varer ved
En nyt stormvejr ramte mediebranchen i 2012 - og det fortsætter i 2013, siger topchef i den svenske Bonnier-koncern Jonas Bonnier til Kampanje.com.
"Vi fik en ny mediekrise i 2012 i og med, at annonceringen i dagspressen og i magasiner igen faldt dramatisk. Det er i princippet det samme fald, som vi oplevede i 2009, og som vi ikke helt kom over i 2010 og 2011, og nu falder det igen," siger han.
"Vi har fået en reklamekrise på toppen af den strukturelle krise. Vi har nok set det værste fald, men jeg tror ikke, det bliver bedre i år."
Bonnier-koncernen, der har en omsætning på omkring 30 mia. svenske kroner, ventes ifølge Kampanje.com at komme ud med et overskud, der er krympet omkring 200 mio. skk i 2012. Ifølge Jonas Bonnier skyldes det primært et ringe år for den finske tv-forretning og den svenske forlagsforretning - mens indtjeningen på aviser og magasiner er steget i kraft af besparelser. Nerop de store nedskæringer i 2012 påvirker også resultatet - Bonnier vurderes at have sparet op mod en halv mia. svenske kroner i 2012.

Armstrong er gave for Winfrey
Når den tidligere Tour de France-vinder Lance Armstrong i nat dansk tid formodes at bekende sine dopingsynder til Oprah Winfrey - har talkshowdronningen også en del at vinde, skriver Los Angeles Times. Siden Oprah Winfrey for fem år siden gik "selvstændigt" og etablerede sit eget tv-selskab Oprah Winfrey Network (OWN) har den tidligere talkshow-kejserinde brugt omkring 300 millioner dollars i forsøget på at genvinde de 10 millioner seere, hendes talkshow tidligere kunne trække. Selvom Oprah stadig kan generere høje seertal med sin kendisinterviews, har OWN som helhed ikke haft den ønskede gennemslagskraft hos seerne, skriver avisen.

Playboy får bøde
Britiske myndigheder har tildelt Playboy et økonomisk reprimande på i alt 100.000 pund (knap 900.000 dkk). Det skyldes, at udgiveren ikke har gjort nok for at forhindre mindreårige i at besøge to af Playboys websites, 'Playboy TV' og 'Demand Adult'. Den eneste barriere har været en "Enter I am over 18"-knap - og det er altså langt fra nok, siger den britiske vagthund Ofcom, der samtidig kritiserer, at Playboy har accepteret betaling med betalingskort - som unge under 18 år kan få udstedt i modsætning til kreditkort.
Kilder: Gigaom.com og Ofcom.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere