MediaWatch

YouSee varmer op til stykvis salg af kanaler

Der er gode chancer for, at de 1,2 mio. YouSee-kunder snart vil kunne købe en del af deres tv-kanaler som a la carte, lyder signalet fra kabelgiganten.

De 1,2 mio. YouSee-kunder kan muligvis regne med at de kan købe nogle af deres tv-kanaler a la carte i 2013, skriver BFE i sit nyhedsbrev.

”Vi satser på at genforhandle mange af vores aftaler med vores leverandører i år,” sagde YouSees salgs- og vicedirektør Freddie Fjeldsted på et pressemøde, som BFE (Branchen ForbrugerElektronik) holdt i sidste uge.

Der har i flere år lydt interesse i at skabe øget fleksibilitet, når husstande skal købe tv-kanaler. Både politikere og konkurrencemyndighederne har presset på. Intentionerne var skrevet ind i medieforliget fra 2010, og Konkurrencestyrelsen har i 2011 udarbejdet en stor rapport.

”YouSee har besluttet at gå foran, og jeg tror det ender med, at man i år kan købe kanaler enkeltvis,” sagde Freddie Fjeldsted, som ikke kan sige noget om, hvad det koster.

Det vil blive en løsning, hvor man køber en pakke og så tilkøber mere enkeltvis. En lignende model tilbydes dog af Boxer TV i dag.

Tv værner om indtægter
YouSee kan kun tilbyde en sådan model, hvis man genforhandler sine aftaler med tv-stationerne. Det er en udfordring, for tv-kanaler opnår en sikker stor indtægt, når de kommer med i en pakke hos YouSee, der næsten forsyner halvdelen af de danske husstande. Et brud med pakkepolitikken vil betyde, at en lang række kanaler kan risikere at få færre indtægter.

Både BFE og YouSee har da også tidligere påpeget, at ønskerne om fleksibilitet kan få den bivirkning, at mediemarkedet mister danske kanaler. og at det ikke nødvendigvis sparer husstandene for penge, fordi stykprisen for hver enkelt kanal kan stige.

BFE's undersøgelser viser, at en ganske stor del - knap 900.000 ud af 2,4 millioner husstande - i dag har mellem 31 og 50 kanaler, og således abonnerer på en stor tv-pakke.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere