Netflix venter at kapre op mod 20 pct. af husstandene

Netflix er tilfredse med den danske entré for tre måneder siden og er forventer nu, at 15-20 procent af alle danske husstande kan være abonnenter inden for cirka tre år.
Per Fanefjord Laursen

Efter præcis tre måneders tilstedeværelse i Danmark forventer Netflix nu, at en fornuftig entré på det nordiske marked vil udvikle sig, som det er sket i Canada i de seneste to-tre år.

Lykkes det, vil 15-20 procent af husstandene være kunder i Danmark om to-tre år.

“Efter to et halvt år er 15-20 procent af bredbånd husstandene i Canada Netflix-kunder. Det er den markedsentré, som vi forventer at gentage i Danmark og Norden,” siger Netflix' kommunikationsdirektør Joris Evers, der minder om det faktum, at stort set alle danske husstande har bredbånd.

Velforberedt entré
Talsmanden er i øvrigt helt tilknappet om antallet af prøveseere i Danmark siden oktober og alle andre data. Men han bekræfter dog én nøglefaktor: MediaWatchs oplysninger om, at Netflix normalt kan konvertere et pænt stykke over 50 procent af prøveseerne til betalende brugere, når gratisperioden på én måned udløber.

“Vi var velforberedt på at gå ind i Danmark, og det er forklaringen på, at det er lykkedes. Vi researcher grundigt, hvilket indhold der skal til for at gå ind i et marked, fordi på tv og filmmarkedet køber vi rettigheder upfront - modsat musikbranchen, der afregner med kunderne direkte for hvert klik.Det har vist sig, at vores research af danskerne og hele Norden holdt vand. Kombinationen af filmtitler og serier synes at være godt ramt.”

Panik i hovedkvarteret
Netflixs entré foregår således efter planen ifølge Joris Evers, men det var tæt på ren panik i hovedkontoret den 31. december.

“Vi sad på kontoret i det nordlige Californien kl. 15 den 31. december, da alt Netflix-brug i Norden forsvandt med ét slag. Vi troede at systemet var brudt helt sammen. men så tjekkede vi tidszonen. Det var fordi hele Norden holdt nytår,” siger han. Feriedage ændrer dog ikke kunderne forbrug, oplyser han.

Kickstart i 2013
Målsætningen for Netflix i 2013 er at ekskalere processen med flere og flere betalende kunder og stigende forbrug.

Som ekstra kickstart i 2013 på det danske marked og hele verden lancerer Netflix selskabets helt egen politiske tv-dramaserie, 'House of cards', på fredag. Det har Kevin Spacey i hovedrollen og har kostet ca. 100 mio. dollars at producere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også