'Klubben' vinder stort på ny lyttermåling

Den fynske radiostation 'Klubben' måles nu elektronisk, og friske lyttertal viser, at Fynske Mediers ambitiøse radioprojekt er på rette kurs.
Per Fanefjord Laursen

Radiostationen 'Klubben' på Fyn har skiftet målemetode fra dagbøger til de elektroniske PPM-målinger, skriver radioassistant. 

De nye PPM-tal viser, at lytterne rent faktisk har fundet det nye radiobrand fra Fynske Medier, der blev lanceret 1. marts 2012.

Radiochef Kent Kordt meddelte ved sin tiltræden i 2011, at han ved udløbet af 2013 år skulle fordoble 'Klubbens' lyttertal til 160.000, og det mål når han, viser de nye elektroniske målinger.

Stationen har nu 182.000 ugentlige lyttere. Mod cirka 80.000 med de gamle målinger.

Faktiske lyttere
Gevinsten for 'Klubben' er, at PPM-målinger opfanger lytternes faktiske forbrug - modsat dagbøger, der kun fanger den lytning, som lytterne kan huske. Det er selvsagt især et problem for et helt nyt ukendt brand, som 'Klubben' var i marts.

Tallene bekræfter, at Klubben har fået fat i de fynske lyttere, og udover at det er en god nyhed for Fynske Medier, er det en væsentlig håndsrækning til salget.

Klubben var del af det nedlagte DDR samarbejde, der varetog landsdækkede radiosalg.

"Vi skal naturligvis have vores del af de nationale kampagner og tallene understøtter, at hvis man vil have fynboerne i tale, så er vi et stærkt redskab til dette," siger Kent Kordt. 

Siden 1. januar 2008 har de større radiostationer fået målt deres tal af Gallup med målesystemet PPM (Portable People Meter), hvor radiolytningen måles kontinuerligt til glæde for radiostationer og annoncører.
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også