MediaWatch

Fynske afventer ny Berlingske-ejer

Per Westergård byder sig gerne til over for en ny Berlingske Media-ejer for at få del i sønderjyske sidegevinster.

2013 bliver måske året, hvor Berlingske Media får ny ejer, efter koncernen i efteråret blev sat til salg af britiske Mecom. Koncernchef Lisbeth Knudsen har tidligere meldt ud, at Danmarks ældste mediehus skal sælges i én bid, selv om analytikere vurderer, at det bliver svært at finde nogen, der er villige til det.

Omvendt har flere medier meldt ud, at de er interesseret i at købe dele koncernen – f.eks. Den Sydvestjydske Venstrepresse, der gerne overtog Berlingske Medias halvdel i Syddanske Medier, ligesom også Fynske Medier tidligere har luftet interesse i dele af de sønderjyske aktiviteter.

Hos sidstnævnte fortæller topchef Per Westergård, at han stadig er af den opfattelse, at Mecom kun vil sælge til en enkelt køber, og her kan Fynske Medier ikke være med - men omvendt vil Per Westergård ikke tøve med at tage kontakt til en ny ejer for at overtage visse elementer, fortæller han:

”Jeg opfatter stadig situationen, som at Berlingske er sat til salg som samlet enhed, og så længe den er det, klapper vi hesten. Men når koncernen en dag er solgt, så er vi helt klart interesseret i at snakke med en ny køber om, hvorvidt der var nogle områder af den samlede virksomhed, som vi kunne være med til at drive.”

Guldet er begravet i Sønderjylland
Per Westergård vil ikke forholde sig til, hvorvidt det er realistisk, at Mecom får et samlet salg igennem, men han er ikke bleg for at konkretisere, hvor Fynske Medier kunne være interesseret i at investere.

Det drejer sig om en række af de ugeaviser, som Berlingske-koncernen driver i Sønderjylland, men ikke mindst også et samarbejde med Syddanske Medier, hvor Den Sydvestjydske Venstrepresse har en option på at overtage Berlingskes ejerhalvdel, hvis den blev udbudt til salg.

Det forventer Per Westergård, at sydvestjyderne vil gøre, og hvis det sker, ser han gode muligheder for et frugtbart samarbejde:

”Hvis det faldt på plads, kunne jeg godt se for mig, at vi indgik et samarbejde med den Sydvestjyske Venstrepresse i den syddanske region. Ikke at vi slår avistitler sammen, men at vi finder ud af, hvor vi kunne have gavn af at samarbejde. Det kunne både være annoncesamarbejde, de bagvedliggende økonomi- og abonnementssystemer, men også redaktionelt.”

DAO og deals kunne du
Desuden kunne Fynske Medier også være interesseret i distributionsselskabet DAO, som ejes i fællesskab mellem Syddanske Medier og JP/Politiken.

”Der kunne vi også være interesseret i at have en eller anden rolle, da vi jo også selv er i distributionsbranchen,” fortæller Per Westergård og nævner slutteligt også en interesse i digitale samarbejder og investeringer - ikke mindst Sweetdeal, hvor Fynske Medier selv har et lignende produkt.

- TBC

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere