Hjarvard om DR3: P3 tilsat Zulu

DR's store strategiændring på tv er en lykkelig kombination af public service organisationens behov og politikernes ønsker, mener professor Stig Hjarvard, ph.d., vice-institutleder på Institut for Medier, Københavns Universitet. Stig Hjarvad ser lanceringen af DR3 som et klart symptom på, at den unge målgruppe har vist sig sværere at få hold på i praksis, end DR troede.
Per Fanefjord Laursen

DR's store strategiændring på tv er en lykkelig kombination af public service organisationens behov og politikernes ønsker, mener professor Stig Hjarvard, ph.d., vice-institutleder på Institut for Medier, Københavns Universitet.

Stig Hjarvad ser lanceringen af DR3 som et klart symptom på, at den unge målgruppe har vist sig sværere at få hold på i praksis, end DR troede.

DR folder sig helt ud over for det ene politiske ønske med to kanaler for børn, og erkender at det andet poltiske ønske - akilleshælen med de unge - skal løses af anden vej.

“Tankesættet er, at P3's brand og brede målgruppe flyttes over på en helstødt tv-kanal - modsat Mama - der bedre favner den yngre befolkning. P3 møder Zulu, kan man sige. Ikke videre originialt, men sådan læser jeg signalet med det, vi ved i dag.”

På nyhedsfronten undrer han sig ikke over DR Update lukkes ned. DR Update har aldrig fået de samme ressourcer som  TV 2 News og har haft en tilstedeværelse derefter.

Ingen kender de kommende koordinerede programplaner på hverken DR2 og DR3 - eller DR1 - og det gør en nærmere analyse svær.

“Jeg forventer, at DR2 fremstår med en yngre og mere underholdende profil, når det bliver en rendyrket aktualitets- og nyhedskanal."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også