SBS frygter DR3
SBS har i foråret været yderst kritisk overfor DR Mamas unge programprofil for de 15-25 år, der har været domineret af indkøbte programmer, der lige så godt kunne ligge på en kommerciel kanal.
Med udsigten til at Mama forsvinder fra DR's portefølje i en stor strategiændring er der umiddelbart tilfredshed at spore i SBS-lejren.
“Det noterer vi med tilfredshed,” siger informationschef Jesper Jürgensen, der ikke har kommentarer til, at DR nu indfører hele to børnekanaler, Ramasjang og Lille Ramasjang.
Spørgsmålet hos SBS er snarere, hvad DR kommer med i stedet for Mama.
“Hvis DR i stedet kommer med en kanal til de 15-39 årige - DR3 - med 70 procent USA-indkøbte programmer, så rammer den lige ind i vores kernemålgruppe, og så er vi i en helt anden kritisk situation.”
Det har heddet sig, at DR HD skulle løse en opgave med at lancere HD TV i Danmark, og at kanalen derefter skulle overgå til andet brug - men ikke nødvendigvis en DR kanal med kommerciel profil, mener SBS.