Kritik af VG's Ipad-strategi

Om et par uger lancerer VG en Ipad-udgave af avisen. Men prisen står til at blive alt for lav, lyder kritikken fra flere kommentatorer.
MediaWatch

Ipad er endelig et bud på en fornuftig digital indtægtskilde for indholdsproducenter som avisudgivere. Men ak, VG nøjes muligvis med at tage 50 norske kroner (ca. 46 dkk) månedligt for avisens Ipad-udgave, VG Pluss. Det svarer til cirka to kroner for den daglige Ipad-avis mod 15 kroner for papiravisen.

Hvis det bliver tilfældet, vil det forvride konkurrencen, mener Helge Øgrim i en kommentar på journalisten.no, hvor han er ansat.

"Under to kroner dagen for en digitalavis i to versioner med finere billeder og dybere indhold end papiravisen til 15 kroner, gør det vanskeligt for andre at sælge daglige nyheter på Ipad i en form som virkelig udnytter teknologien," skriver han.

Det vil samtidig blive svært for VG selv at få en fornuftig forretning ud af foretagendet, mener Helge Øgrim.

kampanje.com kritiserer medieudvikler og teknologiskribent Anders Brenna, at VG lægger ud med at gøre Ipad-udgaven gratis.

"De (VG, red.) har en stærk mærkevare i Norge, og de har allerede gratisproduktet VGNett som er tilgængeligt på PC, Ipad og Iphone. VG behøver ikke tilbyde læserne endnu et gratisprodukt, deres udfordring er at få nogle (helst mange) til at vælge at betale for et digitalt redaktionelt produkt," skriver han.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også