Ingen "krisehjælp" fra politikerne

Radiostationer må gerne lindre krisen med ekstra reklameindtægter op til kommunevalget; tv må ikke, minder Radio- og tv-nævnet om.
Per Fanefjord Laursen

Radio- og tv-nævnet minder branchen om de gældende regler for politiske reklamer, salg af sendetid og sponsorering på tv og radio op til kommunevalget den 17. november.

Tv-stationer må ikke udsende reklamer for politiske budskaber indtil kommunevalgets afholdelse. Der er således ingen indtjening at hente hos f.eks. de otte TV 2-regioner, der ville være de mest oplagte.

På tv må der generelt ikke udsendes reklame for hverken politiske partier, politiske bevægelser eller valgte medlemmer og opstillede kandidater til politiske forsamlinger. På tv må der heller ikke udsendes programmer, som er sponsoreret af politiske partier, ligesom tv-stationer ikke må sælge sendetid til formidling af oplysninger om politiske partier. Reglerne gælder også for de tv-stationer, der uplinker til satellit fra Danmark eller sendes via kabel.

De efterhånden mange tv-stationer under britisk lov har heller ikke muligheder for at lindre situationen, midt i det aktuelle 20 procents fald i tv-reklameomsætning. Politiske reklame er forbudt i Storbritannien.

Radio kan hente en skilling
Der gælder ikke generelle regler for politiske reklamer på radio. Både de lokale/regionale radioer, og de mere eller mindre landsdækkende kommercielle radioer må godt sende reklamer for politiske budskaber og lignende.

Radioer uden public service-forpligtelser må derudover godt modtage tilskud til udsendelser med politisk indhold, men det skal oplyses før eller efter udsendelsen, hvem der har ydet tilskud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også