Bureau efterlyser mobil annoncering

MediaWatch

Det undrer Carat, at ingen af de mobile aktører eller mediehusene tænker i indtægter fra mobilannoncering. "Der er et kæmpemarked for sms-afsteminger, wallpapers, ringetoner, spil, m.v., men der er ikke noget "annoncemarked" på mobilen i Danmark," konstaterer en forundret New Media Director på Carat. Carat har gennemført en analyse af mobile medier og de kommercielle muligheder i mobilemedier. Når Carat betragter resultaterne med rene reklamebranche øjne, konkluderer man: "Mobiltelefon udbyderne og deres mediepartnere tænker knapt nok i reklameindtægter, de er fokuseret på brugerbetaling og abonnement," siger New Media Director Uffe Henriksen. Han anerkender, at mobiltelefonen som udgangspunkt heller ikke er særlig egnet til tradition reklame med banner, tekst, logo osv. på en lille skærm. "Når det gælder mobilen som medie, er vi på eksperimentalstadiet. Man prøver sig frem med indhold, men der eksperimenteres ikke med annoncering. Det undrer mig, at teleoperatørerne og medieudbyderne – ikke mindst TV 2 – ikke leger med mulighederne, for annoncemarkedet kan sagtens drage fordel af de rette koncepter." Tv-markedet med TV 2 i spidsen er en væsentlig udbyder af underholdning, der kan drive mobiltelefonen som medie. Tv tænker da også i indhold til nye medier, men på nuværende tidspunkt er man ikke videre offensive i markedet med annoncering på nye medier. Set i et lidt længere perspektiv bør tv-selskaberne også produktudvikle på dette felt for at holde på de digitale reklameindtægter, vurderer Carat. "Det er rimeligt at antage, at tv-forbruget på broadcast tv falder i de unge målgrupper i de kommende år. Forbruget af underholdning spredes over flere steder. Det rammer alle tv-kanaler, men specielt TV 2 står til at blive ramt af både faldende tv-forbrug, og dertil af hårdere konkurrence i DTT-nettet, der sætter TV 2s høje kommercielle share under pres," forudser Uffe Henriksen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også