MediaWatch

WAP er værd at vente på

Der er tre grundlæggende forudsætninger for at WAP skal kunne anvendes: Man skal kunne købe WAP-forberedte mobiltelefoner, mobiltelefonoperatørerne skal tilbyde såkaldte "gateways" og endelig skal der findes noget indhold i form af WAP-hjemmesider.

I dag kan WAP telefonerne købes omend de er sjældne og dyre. Mobiltele-fonoperatørerne er i besiddelse af gateways, og afventer gunstige forret-ningsmæssige betingelser for at sætte dem i drift. De virkelig utålmodige er henvist til at etablere deres egen gateway i dag, men det er dog indenfor det muliges grænser.

I betragtning af hvor få mennesker, der faktisk kan anvende WAP i Danmark i dag, er det ikke overraskende at der kun er ganske lidt egentligt indhold, men der er mange eksperimentelle og uofficielle projekter i gang, og det kan forventes at basale tjenester som telefonbøger, TV-programmer, nyheder og lignende vil være i luften kort tid efter at WAP bliver alment tilgængeligt. For offentligheden vil WAP nok komme til at være Internettets version af tekst-tv.

Men den vigtigste udvikling vil efter alt at dømme være så utilgængelig for offentligheden som det kan lade sige gøre. I dag er trådløs infrastruktur i virksomheder, som det kendes fra eksempelvis vognmænd og andre kørselsservices propritærer, specialbygget og generelt så dyr at kun de færreste beslutningstagere overhovedet giver idéen en tanke.

Men med WAP følger introduktionen af masseproducerede devices, åbne standarder og simple modeller for applikationsudvikling og situationen står for at ændre sig radikalt. For eksempel kan en vognmand sætte et trådløst netværk med dækning i hele Europa op med en web server, et par mobiltelefoner og lidt programmering af den type, der kendes fra web sites.

En anden indlysende kandidat til at tage WAP seriøst i brug er detailvarekæder. Meget store kæder som det amerikanske Wal-Mart har realiseret store besparelser ved at indsamle og analysere salgs- og lagerdata i realtid gennem satellitlinks til alle afdelinger. Denne type infrastruktur har til dato været begrænset til virksomheder i supersværvægtsklassen, men i dag kan og bør selv små og mellemstore kæder faktisk overveje mulighederne i forbindelse med deres næste opgradering af kasse- og kommunikationssystemer. På samme vis kan vi forvente at Category Management løsninger, der for eksempel sørger for at benzintanke har et passende udvalg af videoer, efterhånden vil gå væk fra faste kredsløb og proprietære protokoller, og over mod den åbne WAP standard.

WAP lover meget: Hjemmesider og e-handel fra mobiltelefoner, besparelser og nye muligheder for infrastruktur. De mere visionære forestiller sig endog at man har applikationer der automatisk kan opdage hvor en person befinder sig, og vejlede og rådgive vedkommende ud fra dette, omend det muligvis vil falde udenfor, hvad dansk lovgivning tillader. Det ville ikke være muligt at komme med den slags påstande, hvis ikke det tekniske fundament var i orden. Heldigvis er WAP en af de mest gennemtænkte standarder vi har set til dato.

World Wide Web blev i sin tid opfundet for at kunne udveksle artikler om fysik, medens WAP fra starten af er tænkt som et forretningsværktøj. WAP bygger på de bedste idéer vi kender fra WWW og Internettet, men strømliner og udbygger dem med en indbygget transaktions-protokol, og et fuldt sæt standarder for sikring mod aflytning, uautoriseret adgang og transmissionsfejl - alt sammen ting, der savnes i WWW og er nødvendige for at kunne bygge virkeligt pålidelige og sikre applikationer. WAP giver os meget at se frem til og det bliver mere spændende end fodboldresultater og allergital på mobiltelefonen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs