MediaWatch

Nye digital-TV tal fra BSkyB

I følge BSkyB går salget af digital-TV bedre end forventet, idet selskabet ved udgangen af juli er nået op på 1,2 millioner digitale kunder, hvilket skal ses i forhold til de prognoser, man offentliggjorde ved lanceringen i oktober sidste år. Her var målet 1 million kunder i oktober 1999, så det har man altså klaret og lidt til.

43% af kundetallet - svarende til 515.000 kunder - er nye kunder, som ikke tidligere har haft betalings-TV. Og i juli var denne procentsats oppe på hele 55% af alle tilkomne digital-TV kunder - nye kunder som ikke mindst er blevet lokket til af tilbudet om en ganske gratis digital set top boks.

For BSkyB betyder den markante kundevækst først og fremmest, at man bevarer sin førerposition overfor konkurrenten ONdigital, samt at der bliver opbygget en stor digital kundemasse og en slags markedsbarriere inden kabeloperatørerne for alvor begynder at lancere deres digital-TV løsning mod slutningen af året. Som andre før sig må BSkyB dog også konstatere at investeringer i ny teknologi er en kostbar affære, hvilket ikke mindst kan ses på selskabets overskud, som er faldet til 73 millioner £ mod 271 millioner £ sidste år.

En af fordelene ved digital-TV er, at kunderne tilsyneladende er mere loyale overfor produktet, og det mindsker den såkaldte "churn rate" - det vil sige den procentdel af kunderne som opsiger abonnementet. BSkyB siger i den forbindelse at kun 1% af de nye digital-TV kunder siden 1.oktober 1998 har opsagt sit abonnement.
Den positive digitale udvikling betyder samtidig, at der muligvis kan blive tale om at forlade den analoge satellit-TV distribution endnu tidligere end planlagt. I øjeblikket opererer man med en plan, hvor den sidste analoge satellit-transponder i december 2002 overgår til digitalt format, men med den seneste udvikling kan der blive tale om en tidligere dato. Den økonomiske fordel ved at distribuere digitale signaler til DTH-markedet i stedet for analoge er enorme, da en digital transponder typisk er op mod 30 millioner kr. billigere om året at leje.

På rettighedsfronten er BSkyB endnu en gang involveret i rygtedannelser omkring opkøb af nogle af de bedste engelske fodboldklubber. Senest har de engelske aviser berettet om BSkyB's interessefor at overtage 10% af Leeds United, hvilket om ikke andet har haft den effekt at aktiekursen på Leeds United er steget yderligere. Og senest har London-klubben Chelsea benægtet rygter om at BSkyB skulle være ved at købe en andel af klubben.

De mange rygter er kommet på banen efter at BSkyB tidligere på året blev nægtet at overtage verdens rigeste fodboldklub Manchester United. Derved har BSkyB været nødsaget til at skifte strategi for stadig at kunne være sikker på at sidde med rettighederne til den bedste engelske fodboldliga, når den nuværende aftale udløber om to år.

Når den nuværende aftale til en værdi af over 7 milliarder kr. udløber, forventes det at en del andre TV-selskaber vil være interesserede i at byde på rettig-hederne, og en af måderne at sikre sig indflydelse på er ved at være medejer af dem, som i sidste ende skal tage beslut-ningen om salget af de attraktive fodbold-rettigheder, nemlig fodboldklubberne selv. Og således er vi i England ved at få en udvikling, som har mange ligheder med USA, hvor de store mediekoncerner - Time Warner, Disney, News Corp - ejer klubber indenfor bl.a. baseball ishockey.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs