MediaWatch

Brugerne positive overfor m-marketing

HPI Research Group har - på vegne af mobilproducenten Nokia - interviewet 3300 personer verden over om deres holdninger til markedsføring via mobiltelefonen - såkaldt m-markedsføring.

Alle respondenter blev spurgt om, hvordan de ville opfatte markedsføring sendt som en sms-meddelelse. 88 procent var åbne overfor at modtage en elektronisk rabatkupon, der kan modregnes i en nærliggende butik, mens 31 procent var direkte positive.

En del af undersøgelsen drejede sig om visuel underholdning på mobilen. Tre fjerdedele af de adspurgte fandt det acceptabelt, hvis de programmer de følger på telefonen, er afbrudt af korte reklamespots.

Respondenterne blev også spurgt om, hvorvidt de vil acceptere "en vis grad af annoncering" på telefonen, hvis det medvirker til at holde udgifterne til mobile tjenester nede. 86 procent svarede positivt på dette.

Undersøgelsen identificerede fire nøglefaktorer, der er vigtige for forbrugerens accept:

· Valg - brugeren skal kunne bestemme, om han/hun vil modtage sms'ere
· Tilpasning - brugeren skal kunne filtrere meddelelser efter type

Undersøgelsen blev gennemført i Brasilien, Danmark, Tyskland, Italien, Japan, Korea, Singapore, Spanien, Sverige, Storbritannien og USA.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Distributionsselskaber smeltede sammen til én storspiller, Danske Medier klagede til EU over dr.dk, mens TV 2 satte ord på sin Youtube-strategi og flere producenters regnskaber blev lagt frem. Få overblikket over ugens gang i Mediedanmark.

Indslag med Christiane Vejlø: Heartbeats og vejen til overskud

Podcast: Kultur- og podcastmediet Heartbeats tror ikke på brugerbetaling for det digitale medie, der i stedet bygger på sponsorater og reklameproduktion. Men er det overhovedet gangbart? Christiane Vejlø går tæt på en af pionererne på podcastmarkedet i ugens Indslag, hvor Heartbeats stifter og direktør, Le Gammeltoft, er i studiet.

Seneste nyt

Se flere jobs