Rapport kritiserer danske net-butikker

MediaWatch

Forskningschef Eivind Stø, der har ledet en ny undersøgelse i det norske Statens Institutt for Forbruksforskning's regi, er overrasket over den ringe udbredelse i Danmark. Eftersom Danmark har en forholdsvis stor befolkningstæthed, ville det nemlig være let at bringe varer ud til forholdsvis mange på en gang.

Stø peger over for Jyllands-Posten på to væsentlige faktorer for at Internet-handlen er underudviklet i Danmark. Dels har vi mange lavprisbutikker i de tyndere befolkede områder, dels er der i Danmark ingen tradition for postordrehandel. I Sverige, hvor kvaliteten af postordrevarerne er gennemgående god, er der derfor tradition for postordrehandel. Sverige har 37 Internet-supermarkeder.

Stø mener, at de danske aktører gør det for vanskeligt for kunderne at komme til. Butikkerne er for besværlige at købe ind i. Man skal betale på forhånd, og oven i købet være hjemme på et bestemt tidspunkt for at kunne modtage varerne. Stø finder det også betænkeligt, at konkurrence på pris ikke eksisterer hos nordiske supermarkeder.

Eivind Stø er herudover utilfreds med danske net-supermarkeder ikke viser fotos af varen eller linker til information købeloven og forbrugernes rettigheder.

Fordelene ved net-handel af dagligvarer er ifølge den norske forsker, at forbrugerne kan gøre mere præcise indkøb og med den koncentrerede udkørsel af varerne vil der kunne spares benzin.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også