Bilproducenterne foran IT-boom

MediaWatch

Permanent opkoblede vil biler i drift kunne køre rundt og sende information til deres ejere, værksted og producenter. Bilerne kan herudover være i kontakt med trafikinformationer, lysreguleringer og fartbegrænsninger.

Bilen vil selv kunne mærke efter, hvordan den har det. Gennem GPS vil man til enhver tid vide, hvor i alverden den er blevet af.

Ifølge Jyllands-Posten og analyseinstituttet IDC investeres der alene i år 10 milliarder kroner verden over. Om ti år skal omsætningen gerne være på over 300 milliarder kroner. Forrester Group tror tilsvarende, at man om fem år i USA vil omsætte for 30 milliarder i bilernes telematik.

Ifølge Forrester står telematik-producenterne samme sted som PC-branchen tilbage i 1980'erne. Kampen er først lige begyndt. Forrester skønner, at en bedre gennemreguleret trafik takket været bilernes Internet-opkobling vil give minimum 15 procent færre døde.

Bilbranchen bruger primært sikkerhedsspørgsmålet som døråbner for en mere omfattende palet af IT-løsninger. Man forestiller sig således at børn på bagsædet underholdes af film streamet over nettet ned til skærmen i ryggen af bilens forsæde.

Forrester mener, at bilproducenternes store investeringer i telematikken ikke mindst har rod i, at de tidligere er gået glip af indtægter fra forsikring, finansiering og autohjælp.

Markedsfører er WirelessCar i Göteborg, der ejes af Volvo, Telia og Ericsson, og er i færd med at udvide fra 50 ansatte til det dobbelte. WirelessCar mener sikre på, at dets Universal Telematics Network bliver standard for Internet-opkobling fremover.

WirelessCar har den fordel frem for General Motors konkurrerende OneStar at det tilbydes alle bilproducenter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også