Permanent opkoblede vil biler i drift kunne køre rundt og sende information til deres ejere, værksted og producenter. Bilerne kan herudover være i kontakt med trafikinformationer, lysreguleringer og fartbegrænsninger.
Bilen vil selv kunne mærke efter, hvordan den har det. Gennem GPS vil man til enhver tid vide, hvor i alverden den er blevet af.
Ifølge Jyllands-Posten og analyseinstituttet IDC investeres der alene i år 10 milliarder kroner verden over. Om ti år skal omsætningen gerne være på over 300 milliarder kroner. Forrester Group tror tilsvarende, at man om fem år i USA vil omsætte for 30 milliarder i bilernes telematik.
Ifølge Forrester står telematik-producenterne samme sted som PC-branchen tilbage i 1980'erne. Kampen er først lige begyndt. Forrester skønner, at en bedre gennemreguleret trafik takket været bilernes Internet-opkobling vil give minimum 15 procent færre døde.
Bilbranchen bruger primært sikkerhedsspørgsmålet som døråbner for en mere omfattende palet af IT-løsninger. Man forestiller sig således at børn på bagsædet underholdes af film streamet over nettet ned til skærmen i ryggen af bilens forsæde.
Forrester mener, at bilproducenternes store investeringer i telematikken ikke mindst har rod i, at de tidligere er gået glip af indtægter fra forsikring, finansiering og autohjælp.
Markedsfører er WirelessCar i Göteborg, der ejes af Volvo, Telia og Ericsson, og er i færd med at udvide fra 50 ansatte til det dobbelte. WirelessCar mener sikre på, at dets Universal Telematics Network bliver standard for Internet-opkobling fremover.
WirelessCar har den fordel frem for General Motors konkurrerende OneStar at det tilbydes alle bilproducenter.