Compaq ændrer strategi

MediaWatch

Med IBM som forbillede vil Compaq nu også til at leve af komplette pakkeløsninger, hvor hardware, software og service går op i en højere enhed. Compaq's strategiskifte er kommet frem for dagens lys efter at koncernchef Michael Capellas har rundsendt et oplæg til medarbejderne.

Strategiskiftet kommer som følge af den opståede priskrig på computere på et i øvrigt generelt vigende marked, der længe har irriteret hardware-leverandørerne grundet dets cykliske karakter. Derfor ser man frem til flere service-kontrakter, der i reglen har lang løbetid.

Hvor Compaq indtil nu har koncentreret sig om IT- og Internet-branchen, vil man inden årsskiftet markedsføre sig overfor finans-, telekom- og biotek-brancherne med skræddersyede løsninger. For at hæve aktivitetsniveauet er Compaq ifølge Handelsblatt af samme årsag i færd med at opkøbe IT-konsulentfirmaer for 500 millioner dollars.

Resultatet skulle så gerne være, at service-delen af den totale Compaq-omsætning stiger fra en femtedel til en tredjedel.

Når analytikerne ifølge Handelsblatt er skeptiske, skyldes det, at Compaq jo ikke har software eller service-pakker som sine spidskompetencer.

I de forgangne uger har flere investmentbanker derfor droslet forventningerne til Compaq's kvartalsregnskaber og det samlede resultat for året. Merrill Lynch har således droslet forventningerne til overskuddet fra fem til tre cents per aktie. Sidste år ved samme tid opererede Compaq med en gevinstmargen på 21 cents per aktie.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også