MediaWatch

Sværere at lokke nye mobilkunder

Ifølge Dagens Industri er tilvæksten i nye kunder nu nede på 51 procent pro anno, hvor den i de forudgående år ellers har ligget på mellem 60 og 70 procent. Dagens Industri har tallene fra nyhedsbrevet Global Mobile.

Der findes flere årsager til den dæmpede tilstrømning. For de første har flere europæiske mobiloperatører problemer med kreditværdigheden efter at have købt dyre 3G-licenser. Af samme årsag er de ophørt med at subventionere mobiltelefonerne. For det andet er flere af de store europæiske lande nu oppe på en mobiltæthed på over 70 procent. Det gælder såvel Italien som Storbritannien.

Såvel Nokia som Ericsson regner nu med at Kina bliver deres største marked i 2001. I slutningen af marts havde Kina 100 millioner sbonnenter, hvilket betyder en tilvækst på næsten 100 procent sammenlignet med 2000.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs