Sværere at lokke nye mobilkunder

MediaWatch

Ifølge Dagens Industri er tilvæksten i nye kunder nu nede på 51 procent pro anno, hvor den i de forudgående år ellers har ligget på mellem 60 og 70 procent. Dagens Industri har tallene fra nyhedsbrevet Global Mobile.

Der findes flere årsager til den dæmpede tilstrømning. For de første har flere europæiske mobiloperatører problemer med kreditværdigheden efter at have købt dyre 3G-licenser. Af samme årsag er de ophørt med at subventionere mobiltelefonerne. For det andet er flere af de store europæiske lande nu oppe på en mobiltæthed på over 70 procent. Det gælder såvel Italien som Storbritannien.

Såvel Nokia som Ericsson regner nu med at Kina bliver deres største marked i 2001. I slutningen af marts havde Kina 100 millioner sbonnenter, hvilket betyder en tilvækst på næsten 100 procent sammenlignet med 2000.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også