MediaWatch

Procentvis stigning i piratsoftware

Selvom andelen af kopier er steget, har det ikke betydet at softwareproducenterne har tabt flere penge, da programmerne generelt er blevet billigere, samt at markedet var mindre i år 2000. Dette betyder dog alligevel, at der har været et tab på omkring 11.75 milliarder dollar, skriver cnet.com

Den stigende tendens forklares med, at virksomhederne er mere villige og bedre i stand til at betale for deres software i opgangstider, hvilket ikke har været den generelle tendens for år 2000.

Den største stigning har været i Asien, hvor mere end halvdelen af softwaren er illegal, mens Østeuropa har de højeste tal gennem alle årene og ligger nu på 63 procent.

Undersøgelsen, der er blevet udført siden 1994, laves af the Business Software Alliance, der er en fælles projekt under nogen af de større software producenter som for eksempel MicroSoft og Adobe.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs