MediaWatch

Svensk forslag skudt ned

På et uformelt møde mandag mellem EU's kulturministre afviste flertallet et svensk forslag om forbud mod børnereklamer på tv.

Sverige har allerede et sådant forbud, men har svært ved at håndhæve det, bl.a. fordi tv-stationer som TV3 og Kanal 5 uhindret kan sende programmer med tv-reklamer for børn til svenske seere via satellit fra Storbritannien. Derfor ønsker svenskerne et samlet EU-forbud.

De store lande som Tyskland, Frankrig og Storbritannien afviser dog fuldstændig det svenske forslag om et generelt EU-forbud. Så Sveriges kulturminister Marita Ulvskog måtte rejse hjem fra mødet i Falun med en kold skulder fra en række af sine europæiske ministerkolleger

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs