MediaWatch

Sex-industrien bedst til eBusiness

Efter at kendte Internet-butikker har haft svært ved at generere overskud, er opmærksomheden ifølge DM-online nu vendt mod de succesrige porno-sites som undertiden er børs-noterede.

Efter at Flensborgs Beate Uhse og Condomi i 1999 blev optaget på den tyske børs, er det gået slag i slag for branchen og ikke mindst de to nævnte, hvor Condomi siden børsintroduktionen har kunnet notére sig aktiekursstigninger på 50 procent.

Sex-industriens Internet-succes skyldes ikke mindst et gedigent forspring. Da Amazon.com i 1995 stadig var på idéplanet, havde Flensborg-koncernen Beate Uhse allerede filialer på Internettet. Da kommerciel software endnu ikke fandtes, havde man måttet programmere den selv. Hvilket bl.a. er årsagen til, at Otto Versand senest har hentet inspiration til Shopping24.de hos Beate Uhse, der årligt omsætter 315 millioner DM.

Bestyrelsesformanden Otto Chr. Lindemann, Beate Uhse New Media, forventer sig meget af den kommende mediekonvergens. Foreløbig arbejder Flensborg-koncernen efter en strategi, hvor en introduktion på TV bliver fulgt op af "hard core"-tilbud på Internettet. Lindemann mener, at BigBrother har ladet sig inspirere til det samme på RTL, hvor pengene - efter henvisning - imidlertid blev tjent på Internettet.

Lindemann påpeger, at porno-branchen er pionerer med hensyn til "streaming" og at Beate Uhse foreløbig er de eneste som kan tilbyde chat-rådgivning i forbindelse med eBusiness.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs