Svag stigning i reklameomsætning

MediaWatch

Dermed blev hele årets omsætning på i alt 8,2 milliarder dollar, viser en opgørelse fra Interactive Advertising Bureau, IAB, udarbejdet af PricewaterhouseCoopers' New Media Group. Stigningen i forhold til tredjekvartals omsætningen på 1,986 milliard dollar er dog markant lavere end de historiske niveauer, hvilket ifølge IAB og PricewaterhouseCoopers afspejler det overordnede fald i reklameomsætning for hele media sektoren.

Robin Webster, der er president og CEO for IAB noterer i forbindelse med opgørelsen, at den turbulens, som har påvirket hele reklamesektoren i de sidste seks måneder, helt naturligt også har ramt Internettet. Det forventer Webster også vil fremgå af de fremtidige resultater. Webster tror imidlertid på, at alle interaktive medier har evnen til at reagere hurtigere og med mere kreativitet end de mere traditionelle reklameplatforme.

Tom Hyland, der er bestyrelsesmedlem i PricewaterhouseCoopers New Media Group siger om rapporten, at budskabet er, at Internettet fortsat er et stærkt reklamemedie, og at mediebureauerne fortsat har en målsætning om at nå ud til et publikum på over 140 millioner. Dette publikum er blot blevet mere selektive i deres Internet-forbrug, og det er derfor, at der er en højere koncentration af reklameforbruget på de store sites.

Reklameomsætningen i fjerde kvartal 2000 fordelte sig på følgende online kategorier:
- Computing (21 procent)- år 2000 (18 procent)
- Business Services (6 procent), - år 2000 (9 procent)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også