Svenske internetkonsulenter i minus

MediaWatch

Icon's årsregnskab sluttede onsdag ringen for de svenske internetkonsulenters år 2000. En betegnelse som et annus horibilis ligger ikke fjernt og spørgsmålet er, om der branchemæssigt set er nogen branche, der har haft et tilsvarende dårligt år, som det kosulentselskaberne har gennemgået. Tættest på synes at være bankernes nedtur i firserne, skriver Dagens Industri.

Framfab, Mind, Mogul, Adcore, Adera, Cell samt Icon havde sammenlagt et tab før skat på 8,3 milliarder svenske kroner. Heraf kommer hovedparten på 6,3 milliarder fra nedskrivninger af goodwill. Sammenstillet med aktiemarkedets kurskorrektioner i det forgange år ender det samlede tab 1,5 milliarder kroner højere end den faktuelle børsværdi for de syv selskaber.

Totalt set ligger den samlede værdi nu på 6,8 milliarder svenske kroner, hvoraf Adcore i særklasse er det mest værdifulde af de syv selskaber. Adcore's nuværende børsværdi ligger på 3,5 milliarder.

Tab og børsværdi i millioner kroner fordeler sig som følger:

Framfab: 2 245,7 i tab og 964 i børsværdi
Mogul: 604,2 i tab og 128 i børsværdi
Adera: 532,8 i tab og 147 i børsværdi
Icon: 2 589 i tab og 530 i børsværdi

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også