Enighed om større annoncer på nettet

MediaWatch

Giganterne i online verden blev på mødet enige om syv nye standarder for online annoncering. De nye standarder er delvis inspireret af Cnet, der allerede for et par måneder siden indførte større annoncer på dets Web-side. De nye mega-annoncer, der i annoncebranchen kaldes for "skyskrabere", skal gøre det muligt for annoncørerne at fortælle mere om deres produkt end det er muligt i en lille bannerannonce.

Og ved at gøre standarderne ens kan reklamebureauerne nu skabe en række annoncer, der kan "indrykkes" på mange forskellige Web-sider - i stedet for at skulle fremstille nye annoncer for hver eneste Web-side. Indførelsen af de nye og større annoncer skal endvidere ses som et forsøg på at redde en række af de Web-sider, der i vid udstrækning er afhængige af reklameindtægter.

Mange reklame-baserede Web-firmaer har gennem det sidste år mistet op mod 90 procent af deres værdi. "Det er nødvendigt, at få online annoncering til i større grad at ligne TV-reklamer," siger Dee Cravens fra reklame-bureauet AdForce.

De nye "skyskraber" annoncer skal også løse det paradoksale i interaktive bannerannoncer, der leder kunderne væk fra den Web-side, de selv har opsøgt. Ved hjælp af en større annonceflade håber reklamebureauerne at kunne skabe annoncer, der kan fortælle så meget om et bestemt produkt, at man ikke nødvendigvis behøver at gå til annoncørens Web-side.

Sidste år blev der omsat for 10 mia. dollar i online annoncering.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også