MediaWatch

Enighed om større annoncer på nettet

Giganterne i online verden blev på mødet enige om syv nye standarder for online annoncering. De nye standarder er delvis inspireret af Cnet, der allerede for et par måneder siden indførte større annoncer på dets Web-side. De nye mega-annoncer, der i annoncebranchen kaldes for "skyskrabere", skal gøre det muligt for annoncørerne at fortælle mere om deres produkt end det er muligt i en lille bannerannonce.

Og ved at gøre standarderne ens kan reklamebureauerne nu skabe en række annoncer, der kan "indrykkes" på mange forskellige Web-sider - i stedet for at skulle fremstille nye annoncer for hver eneste Web-side. Indførelsen af de nye og større annoncer skal endvidere ses som et forsøg på at redde en række af de Web-sider, der i vid udstrækning er afhængige af reklameindtægter.

Mange reklame-baserede Web-firmaer har gennem det sidste år mistet op mod 90 procent af deres værdi. "Det er nødvendigt, at få online annoncering til i større grad at ligne TV-reklamer," siger Dee Cravens fra reklame-bureauet AdForce.

De nye "skyskraber" annoncer skal også løse det paradoksale i interaktive bannerannoncer, der leder kunderne væk fra den Web-side, de selv har opsøgt. Ved hjælp af en større annonceflade håber reklamebureauerne at kunne skabe annoncer, der kan fortælle så meget om et bestemt produkt, at man ikke nødvendigvis behøver at gå til annoncørens Web-side.

Sidste år blev der omsat for 10 mia. dollar i online annoncering.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs