MediaWatch

Oplysning fra DR TV

Danske programmer vil fylde to tredjedele af aftenfladen på DRs to tv-kanaler - og for DR 1 alene udgør de danske programmer ca. 70 procent. i 2001. Tallene fremgår af DRs nye program- og budget-publikation "Det vil DR i år 2001". Heri nævnes også, at danskerne har nordisk rekord i brugen af de helt eller delvis licensbetalte public service-stationer, altså DR og TV 2.

Samtidig er licensen pr. husstand stort set den samme i både Danmark, Norge og Sverige, når den danske moms fraregnes. Af den samlede danske radiolytning gik 67 procent. til DR Radio i 1999, og DR TV og TV 2 tegnede sig tilsammen for ligeledes 67 procent. af det samlede tv-forbrug. På radiosiden er DR dog stærkt presset af de udenlandsk ejede reklameradioer, bl.a. The Voice og Radio 2.

De seneste tal fra Gallup viser således, at DR Radios lytterandel er reduceret til 64 procent. Fra nytår tager DR kampen op - med et fornyet P3 og nye net-radioer m.m. Også den klassiske musik og regionalradioernes placering i radiobilledet vil kunne styrkes, hvis DR får den fjerde FM-kanal.

Den ny medieaftale

Forberedelserne til den digitale og interaktive fremtid for landets lyttere og seere foregår bl.a. på Inter-nettet, hvor DR hidtil fortrinsvis har lagt enkeltstående radio- og tv-programmer samt nyhedsudsendel-ser ud til digital bestilling døgnet rundt via DR Online. Siden oktober 2000 har det også været muligt at høre DRs tre landsdækkende radiokanaler i direkte sending på Internettet, inklusive den digitale døgn-kanal DR Klassisk, som hidtil kun er blevet sendt via satellit og kabel. Og fra januar 2001 tager DR endnu et spring ind i den digitale fremtid, når DR Radio lancerer den første af en række nye net-radiokanaler, nemlig ungdomskanalen P-Nul!, som via Internettet henvender sig til de 12-20-årige.

Flere DR-netradioer til særlige målgrupper vil blive søsat i årets løb, bl.a. kulturkanalen P1+. DRs årsbudget for 2001 udviser et overskud på i alt 160,5 millioner kroner De samlede indtægter er budgetteret til 2.910,3 millioner kroner og udgifterne til 2.749,8 millioner kroner Licensindtægterne er langt den væsentligste ind-tægtskilde for DR, idet de udgør 2.661,1 millioner kroner, svarende til 91,4 procent. af de samlede indtægter.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs