Microsoft sikrer leverandør til Xbox

MediaWatch

Det længeventede partnerskab sætter Microsoft i en konkurrencemæssig favorabel position overfor rivalen Sony's PlayStation 2, som i øjeblikket er verdensførende på spilkonsol markedet. Markedet for videospil omsætter årligt for omkring 20 milliarder dollar.

Ifølge analytiker Steve Kleynhans fra rådgivningsfirmaet META Group er der ingen tvivl om, at dette er et afgørende samarbejde, skriver Reuters. Electronic Arts eller EA er den største spiller på spilmarkedet, og derfor er det særdeles vigtigt at få det selskab til at producere spil til ens spilkonsol, hvis man vil have succes på det marked.

EA, som blandt andet har udviklet de populære spil "Red Alert", "FIFA"og "Need for Speed" , har indvilliget i at udvikle 10 nye spil til Microsofts Xbox indenfor de næste seks måneder, så de er klar når Xbox lanceres i foråret 2001. Microsoft selv betragter aftalen som et klart tegn på, at branchen vil denne gang fil bakke op omkring softwaregigantens forsøg på at få fodfæste på spilkonsolmarkedet.

Opbakning altafgørende

Ud over Sonys PlayStation 2 står Microsoft og Xbox overfor at skulle konkurrere med spilkonsol mastodonter som Nintendo, der er på vej med sin nye GameCube, og Sega Enterprises, hvis spilkonsol hedder Dreamcast.

Aftale også vigtig for EA

Xbox spilkonsollen er softwaregiganten Microsofts hidtidige største satsning på hardware-området, og et budget på 500 millioner dollar til markedsføring af Xbox synes Microsoft at være opsat på også at vinde markedet. Ifølge Microsoft selv er Xbox markedets hidtil kraftigste spilkonsol, med en 733 Mhz Intel processor, indbygget harddisk og højhastighedsmodem som giver mulighed for at koble direkte op på Internettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også