MediaWatch

Nyt annoncemarked via mobil-reklamer

Analysefirmaet Netsurvey har offentliggjort resultatet af en undersøgelse blandt 5000 svenske mobilbrugere, hvoraf det fremgår, at mange er villige til at modtage annoncer på mobiltelefonen. Endvidere kan mange af mobilbrugerne huske annoncerne, ligesom en del reagerer aktivt på dem.

Forsøget gik ud på at tilbyde mobilbrugerne gratis SMS-service, hvis de til gengæld sagde ja til dels at modtage annoncetekster og dels at aflevere en brugerprofil. Herefter fik brugerne tilsendt annoncer, som var målrettet til deres profil. Undersøgelsen viste, at 60 procent af deltagerne gav udtryk for, at de var glade for at modtage målrettede annoncer, mens næsten 40 procent gav udtryk for, at de fandt annoncerne unikke. Endvidere reagerede næsten 20 procent på annoncerne ved at søge mere information m.v.

Ericsson, som er en af initiativtagerne til undersøgelsen, peger på, at mobil-annoncer - hvis de præsenteres rigtigt - af brugerne betragtes mere som en service end som en irritationsfaktor.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs