MediaWatch

Mediekoncerner brænder fingerne

I Sverige har medieselskaberne investeret i alt 600 millioner kroner i gratis reklameplads - mod en ejerdel i dotcom selskaberne - men de har kun hivet omkring 75 millioner kroner hjem, viser en undersøgelse fortaget af bladet Vision.

Det sætter medieselskaberne i en svær situation, hvor dotcom-selskabet på en gang bevæger sig mod en langsom død, mens medieselskabet tvinges til at levere reklameplads, samtidig med at værdien af selskabet bliver mindre værd end den oprindelige investering.

Det mest graverende eksempel på værditab er SBS New Medias investering i auktionssitet Bidlet. SBS købte 15% af Bidlet for 120 millioner kroner. De 100 millioner af købet blev betalt med reklameplads, resten kontant. Den 27. marts blev Bidlet købt af britiske QXL. Betalingen faldt i aktier til en værdi af 4,7 milliarder. SBS' del havde da en værdi på 700 millioner kroner.

I tirsdags lukkede QXL-kursen på 26,75 pence, hvilket betyder at SBS' investering kun er 13,6 millioner kroner værd.

Avisens Aftonbladets investeringsselskab har klaret sig bedre ved at investere mindre og trække sig hurtig ud igen. Aftonbladet er dog forsat engageret i e-handelsbutikken Smilmer. Udover den oprindelig investering på 15 millioner er der tilført yderligere kapital for nylig. SBS har også investeret 60 millioner i Smilmer.

Også Svenska Dagbladet og Bonniers har investeret i dotcom selskaber, da markedet var for opadgående.

Både Aftonbladet, Bonnier og SBS vil angiveligt fortsætte deres satsninger i samme udstrækning som tidligere, men SBS New Media lægger dog delvist kursen om til aktiviteter, som ligger tæt på kerneområdet. Blandt andet planlægger SBS at starte underholdningsportaler på basis af sine radiostationer.

TV4 og MTG har ikke investeret i dotcom'ere, og MTG planlægger nu en annoncekrig. De står godt rustet, når konkurrenternes varelager er belastet af "gratis" dotcom annoncører, og markedet, som i Danmark, i høj grad er sælgers marked.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs