MediaWatch

Nedgang i tv-forbrug neutraliseret

År 2000 har på mange måder været et turbulent år set fra den tv-mæssige synsvinkel. Året startede med, at TV-meter panelet blev fordoblet samtidig med, at vejningen blev ændret, så de første tal blev imødeset med spænding for at se, om der skete markante skift i seningen. Det viste sig, at strukturen i seertallene var bibeholdt, men til gengæld faldt det totale seerniveau, det såkaldte PUT-level.

Den mest markante følgevirkning på dette var, at de kommercielle stationer måtte sande, at deres lager faldt med 10-15 procent i løbet af foråret.

En meget offensiv prispolitik indledt af TV 2 gjorde, at markedet skulle levere mange flere kontakter end hidtil set, men da stationerne ikke havde kunne forudse nedgangen i den generelle sening afstedkom dette, at der blev tale om udsolgt-situationer og underleveringer. På et punkt kan man dog godt tillægge stationerne et medansvar for faldet i den generelle sening i foråret, nemlig at de alle over en kam primært har satset på efteråret.

Hvor meget, det har betydet, er svært at sige, men ændringen af panelet vurderes at være den primære årsag, da nedgangen kunne ses fra starten af året, inden programplanerne var kommet rigtigt i gang. Her i efteråret er planerne nu i gang for fuld damp. Tre nye danske dramaserier, gameshows og andre nye programmer sammenholdt med ankomsten af TV 2 Zulu har gjort efteråret til en attraktiv periode for tv-sening. Hvordan har de forskellige stationers satsninger så klaret sig. I

Fig. 1 Udvikling i rating på udvalgte programmer (21-50 år)

Efterårets satsninger

På den baggrund kan man hævde, at Robinson er det mest succesfulde program i dette efterår, det er i hvertfald et faktum, at den tredje sæson af programmet ikke lider af træthedssymptomer, men derimod ligger højere end de forrige to. Lige efter Robinson kommer Hotellet, som ved første afsnit præsterede den højeste share i målgruppen på 61 procent. Så hvis man målte på den højeste gennemsnitlige share opnået i prime time, så er Hotellet rent faktisk det program, der klarer sig bedst sammen med Rejseholdet. Målt på rating kommer herefter

Den store Mission med næsten samme seertal. TV3's første store dramaserie Skjulte spor kommer et godt stykke efter. Den har ikke helt formået at bibeholde seerniveauet for Robinson, som ligger umiddelbart før. Tv Danmark har ikke programmer på tilsvarende niveau, når vi ser bort

Det spørgsmål, der melder sig nu, er så hvor vidt de mange satsninger har kunnet bidrage til et øget seerniveau. Til at illustrere dette betragtes figur 2, hvor det såkaldte PUT-level er afbilledet for 1999 og 2000. Målgruppen er stadig personer 21-50 år.

Fig. 2 TV-forbrug (21-50 år)

Det ses tydeligt af figuren, at seerniveauet for år 2000 er markant under 1999 indtil uge 20. Herefter svinger niveauet omkring sidste års niveau med undtagelse af OL-perioden, hvor seerniveauet er klart højere. I de fire uger efter OL, hvor efterårets sendeplaner for alvor er kørt i stilling, er niveauet det samme som sidste år. Det virker altså som om, at stationernes programplaner har været i stand til at ophæve det fald, der var forårsaget af panelet.

I figuren er udviklingen også afbildet for prime time. Den viser det samme forløb som for hele døgnet, men det bemærkes, at i de sidste fire uger er det prime time, der er den primære årsag til, at 2000 niveauet for hele døgnet kommer op på 1999. Når vi konstaterer, at niveauet for de sidste fire uger er det samme som sidste år, er det nærliggende at undersøge, om også fordelingen af seertiden mellem stationerne er den samme som i 1999.

Kommercielle seerandele

Fig. 3 Kommercielle seerandele (21-50 år)

Set over hele året til dato (1. jan - 30. okt) og sammenlignet med samme periode sidste år er det TV 2 og TV 2 Zulu, der har vundet andele. Lige knap 5 procent-point gående fra 55,4 procent i 1999 til 60,1 procent i år. Tabet deles omtrent ligeligt mellem Tv Danmark 1+2 og TV3/3+. Grafen viser, hvor TV 2 har hentet andelene. Først og fremmest er der to begivenheder, der sætter sit præg på udviklingen.

Det er EM-fodbold og OL, der giver TV 2 ekstraordinære høje andele. Det er dog ikke kun disse begivenheder, der forklarer forskellen. TV 2 har igennem det meste af året ligget på eller over sidste års niveau. Kigger vi på de sidste fire uger, så er udviklingen den samme. TV 2 og TV 2 Zulu ligger over sidste års niveau og både TV3/3+ og Tv Danmark 1+2 må bøde for dette. Der kan være mange forklaringer på denne udvikling.

En af forklaringerne er, at TV 2 efterhånden har lykkedes med at dreje programplanen mere i retning af målgruppen 21-50 år, samtidig med at man har haft held med at målrette de enkelte dage, så de fremstår mere som en helhed.

Konklusionen må være, at efterårets programflader har været en succes. Seerniveauet er hævet op på sidste års niveau på trods af det fald i niveauet som tv-meter panelet forårsagede. De nye satsninger fra de forskellige stationer har klaret sig pænt, men det er bestemt også indtrykket, at der er kastet mange ressourcer efter dem. TV 2 ser p.t. ud til at komme bedst ud af efteråret, og TV 2 Zulu kan være med til at fastholde den forskel, der i øjeblikket gør sig gældende i forhold til sidste år.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs