Lovbrud hos netbutikker

MediaWatch

Direkte ulovligheder og grov mangel på relevante oplysninger. Det er hvad forbrugerne møder som kunder i Internetbutikker, konkluderer Forbrugerombudsmanden i en ny undersøgelse, der er blevet offentliggjort torsdag, skriver Forbrugerinformationens nyhedsbrev.

Forbrugerombudsmanden har undersøgt 18 store elektroniske handelssteder. Hans konklusion er klar: Alle 18 e-handelspladers overtræder forbrugerlovgivningen. Butikkerne i undersøgelsen omfatter blandt andet boghandlere, legetøjs- og tøjbutikker og tele- og computerforhandlere.

Ifølge forbrugerombudsmandens undersøgelse undlader nogle at oplyse kunden dennes rettigheder, og andre skriver direkte ulovlige krav ind i aftalerne som indgås mellem e-handelspladsen og kunden. Ligesom flere af butikkerne ikke kommer med relevante oplysninger - som fx butikkens adresse - selv om det er et krav i de retningslinier de nordiske forbrugerombudsmænd tidligere har fremlagt.

- Det er et stort problem for e-butikkerne, at folk ikke tør handle hos dem, fordi de tror, det er usikkert. Jeg fatter simpelthen ikke, at de ikke sætter sig ind i forbrugerlovgivningen og sørger for at overholde den. Og sætter sig ind i de retningslinier for god skik som findes. Så ville forbrugerne være godt beskyttet på nettet, siger Hagen Jørgensen.

I undersøgelsen er ulovlighederne og de manglende relevante oplysninger delt op i tre grupper:
- Ulovlige vilkår i forhold til forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler

Undersøgelsen er blevet til ved at to jurister har foretaget online-shopping i 18 e-handelsbutikker. Og deres købeoplevelser var ikke udelukket dårlige. De købte blandt andet standardvarer i den billige ende og alle varer blev leveret indenfor den angivet frist. Betalingsformen gav heller ikke anledning til større problemer.

En af butikkerne angav ikke den reelle købspris på varen, to oplyste ikke om postgebyr mens 15 af butikkerne oplyste den rigtige pris inklusive moms og levering. Kun to af de 18 butikker opfyldte deres oplysningspligt i forhold til adresse, telefonnumre og ejerforhold. Og i forhold til at oplyse om varerne var der ikke meget at komme efter, hvilket især gjaldt edb-forhandlerne.

Fjernsalgsloven giver forbrugeren ret til inden for de første 14 dage at returnere varen og få sine penge tilbage. Kun en af de 18 butikker betalte pengene tilbage inden for fem dage efter at de havde fået varen retur, fire gjorde det på omkring 10 dage efter returnering af varen, og i cirka en tredjedel af tilfældene gik der over en måned før pengene var tilbagebetalt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også