Gamle medier har problemer med nye medier

MediaWatch

Medievirksomhederne har ellers haft store forventninger om, at Internettet skulle være med til at skabe helt nye underholdningsmarkeder - med masser af nye indtægtskilder til følge.

Forventningerne er ikke blevet indfriet, og direktør Ted Leonsis fra America Online's Interactive Properties Group går så langt som til at sige, at digital underholdning via Internettet har været en fiasko. Det skriver The Economist.

Ifølge The Economist er der en række forskellige årsager til, at Internettet ikke er blevet den succes for medieindustrien, som mange havde forventet. For det første er udviklingen af bredbåndsteknologi gået væsentligt langsommere end forventet, hvilket har hæmmet områder som film og video.

For det andet er forhold som skærmstørrelse og læsbarhed et problem for udvikling af underholdningstjenester. Og for det tredje har det vist sig vanskeligere end forventet at finde nye indtægtskilder på nettet.

Hvis man er pessimistisk kan man sige, at medievirksomhederne står over for to vanskelige alternativer. Enten trækker de følehornene til sig nu og lader andre om at finde ud af, hvordan Internettet kan udvikle sig til et underholdningsmedie. Eller også kan de fortsætte med at hælde penge i Internettet uden helt at vide om - eller hvornår - mediet udvikler sig i indtægtsgivende retning.

Læs hele artiklen på www.mediawatch.dk under artikler

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også