TVs problem er digitalt indhold

MediaWatch

Den svenske fremtidsforsker og konsulent ved Kairos Futures AB, Jörgen Jedbratt, gjorde for nylig status på TV's rolle, trusler og muligheder i en total digitaliseret verden. Det skete på et seminar arrangeret af Mediacom. Jedbratt opsummerede situationen for TV således:

Uanset om digital-TV vil slå igennem eller ej, vil mediet blive tvunget ud i store forandringer som følge af den nye teknik. I den digitaliserede verden kommer de gamle program- og reklamemodeller under pres - f.eks. reklamens mål om at fastholde forbrugeren i 15-30 sekunders intervaller mit i en kontinuerlig flade I det voksende flow af kanaler mister vi helt fokuseringen, og den enkelte kanals gennemslagskraft. I USA er visse TV-kanaler begyndt at sponsere seere med loyalitetspoint for at få dem til at holde sig til kanalen.

Vejen til brugerne

1. Pakkeformidlede teknikker som Internet, der bygger på at flere afsendere og modtagere kan dele samme kanal, og at indholdet kan sendes i begge retninger, og

Disse alternativer kan formidles med forskellige former for udstyr, via kobber- eller fiberkabel, via kabel-TV, via satellit, via radio - eller infrarødt link eller via traditionelle jordbaserede sendere.

Smukke intentioner

Allerede i 1993-94, før Internettets gennembrud, begyndte man at skrive om digital TV og alle dets herligheder. Man malede smukke billeder af 100 kanaler, video-on-demand, indkøb fra sofaen, booking af billetter og reservationer og oven i købet uddannelse. Microsoft og mange andre investerede astronomiske beløb i at udvikle "fremtidens digitale motorveje". Allerede i 1997 havde f.eks. tyske Kirch tabt flere milliarder kroner på forsøg på at introducere digital-TV i Tyskland. Et af problemerne var, at Internettet overhalede alle indenom og stjal opmærksomheden.

Den vigtigste forklaring på de mislykkede forsøg er dog formentlig, at teknikken ikke har tilbudt tilstrækkelig mange fordele til at berettige prisen for omstillingen primært ude hos brugerne. De digitale kanaler kunne stort set ikke tilbyde nyt indhold, og de interaktive tjenester var for få eller for uinteressante, sammenlignet med hvad Internettet kan tilbyde. Problemet findes stadig: En set-top-box til digital-TV koster relativt meget, selv om prisen er på vej ned (i Sverige) og den har stadig tekniske begrænsninger.

Hvad skal der fyldes i kanalerne

Det øgede udbud af kanaler fører til et bredere udvalg af programmer, men hvis seerne skal få glæde af det, er det ikke nok, at transmissionsomkostningerne formindskes. De største omkostninger for TV er at udvikle og producere programmer. Udviklingen både i USA og her har vist, at TV-industrien har store problemer med at skabe nye formater = programideer. Problemet er ikke den digitale teknik, men det "digitale indhold".

På den positive side af programdiskussionen er imidlertid de digitale lavprisproduktioner som produceres af en person med et videokamera. Produktionerne har ofte lav production value, men de vinder på nærvær og produktionstempo. Midt i en teknikgal verden står disse produkter som den sidste garant for ægthed og ærlighed.

Lang overgang

For kompliceret og for dyrt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også