Sportsrettigheder giver markedsandele

MediaWatch

Hvad kommer dette til at betyde for markedet og TV 2's markedsandele? CIA MediaCentralen har kigget på, om sporten kan flytte seerandele.

Igennem de seneste år har sommerens store sportsbegivenheder tiltrukket mange seere. Dette har betydet, at de stationer, der erhvervede sig rettighederne til at vise sportsprogrammerne, har øget deres markedsandele i de perioder, hvor sportsprogrammerne blev vist. Dette var især gældende for sportsbegivenheder, hvor danskere eller danske hold gjorde det godt og kom i finalerne eller vandt. Stationernes stigende seerandel omkring sportsprogrammer er en yderst positiv tendens for den enkelte station, idet seerantallet normalt er faldende over sommeren. Det vil altså sige, at den enkelte station formår at opretholde eller forhøje deres seerandel over sommeren ved at vise store sportsbegivenheder.

Udvikling i markedsandele

I 1996 steg TV 2's markedsandel kraftigt en uge inde i Tour de France (Figur 1), hvilket sandsynligvis var en konsekvens af, at Bjarne Riis lå i front af feltet og til sidst vandt. Ligeledes i 1997 og 1998 udviklede TV 2's markedsandele sig ganske kraftig omkring Tour de France perioden. Begge år indledte perioden med en kraftigt stigende og et nogenlunde tilsvarende fald i slutningen af perioden. Denne voldsomme udvikling kan skyldes store forventninger fra 1996, som ikke blev opfyldt, da der ikke var nogle danskere, der var tæt på at vinde dette år. I 1999 var udviklingen af mere negativ karakter, da markedsandelen ikke steg i perioden. Dette kan skyldes, at Tour de France var plaget af dopingskandaler det år, som sandsynligvis bevirkede et seerfald i forhold til årene før.

OL er en begivenhed, som ligeledes tiltrækker mange seere. Der var sidst OL i Atlanta i 1996, her delte DR1 og TV 2 rettighederne. I denne OL-periode falder TV 2's markedsandel, hvorimod DR1's markedsandel stiger kraftigt. Denne forskel mellem udviklingen i stationernes markedsandele kan skyldes, at DR1 har haft nogle fordele, eksempelvis bedre sendetider, bedre rettigheder til de populære sportsgrene samt eventuelt bedre kommentatorer.

I Danmark er fodbold en nationalsport, der følges af mange både på nationalt og international plan. I 1996 var der EM og i 1998 VM, hvor rettighederne henholdsvis blev købt af TV 2 samt DR1 og TV3. I 1996 stiger TV 2's markedsandel fra starten af EM fodbold og flader lidt ud i slutningen af EM. Dette afsluttende fald kan tilskrives, at danskerne gik ud rimelig tidlig i forløbet, og at seertilslutningen tilspidses og stabiliseres op til kvartfinalerne, som netop starter i midten af perioden. Omkring VM i 1998 (Figur 2) ses ligeledes en stigning i DR1's markedsandel, som forstærkes af et fald i TV 2's markedsandel i perioden. Udviklingen i TV3's markedsandele viser ingen stigning. Dette er dog ikke ensbetydende med, at sportsrettighederne ikke har været positive for kanalen, idet de normale seertal om sommeren er faldende. Dette betyder altså, at TV3 - med visningen af VM fodbold - har formået at opretholde deres seerandel over sommeren.

Abonnenter kan downloade og læse hele artiklen fra nyhedsbrevet MediaWatch nummer 52

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også