MediaWatch

Sportsrettigheder giver markedsandele

Hvad kommer dette til at betyde for markedet og TV 2's markedsandele? CIA MediaCentralen har kigget på, om sporten kan flytte seerandele.

Igennem de seneste år har sommerens store sportsbegivenheder tiltrukket mange seere. Dette har betydet, at de stationer, der erhvervede sig rettighederne til at vise sportsprogrammerne, har øget deres markedsandele i de perioder, hvor sportsprogrammerne blev vist. Dette var især gældende for sportsbegivenheder, hvor danskere eller danske hold gjorde det godt og kom i finalerne eller vandt. Stationernes stigende seerandel omkring sportsprogrammer er en yderst positiv tendens for den enkelte station, idet seerantallet normalt er faldende over sommeren. Det vil altså sige, at den enkelte station formår at opretholde eller forhøje deres seerandel over sommeren ved at vise store sportsbegivenheder.

Udvikling i markedsandele

I 1996 steg TV 2's markedsandel kraftigt en uge inde i Tour de France (Figur 1), hvilket sandsynligvis var en konsekvens af, at Bjarne Riis lå i front af feltet og til sidst vandt. Ligeledes i 1997 og 1998 udviklede TV 2's markedsandele sig ganske kraftig omkring Tour de France perioden. Begge år indledte perioden med en kraftigt stigende og et nogenlunde tilsvarende fald i slutningen af perioden. Denne voldsomme udvikling kan skyldes store forventninger fra 1996, som ikke blev opfyldt, da der ikke var nogle danskere, der var tæt på at vinde dette år. I 1999 var udviklingen af mere negativ karakter, da markedsandelen ikke steg i perioden. Dette kan skyldes, at Tour de France var plaget af dopingskandaler det år, som sandsynligvis bevirkede et seerfald i forhold til årene før.

OL er en begivenhed, som ligeledes tiltrækker mange seere. Der var sidst OL i Atlanta i 1996, her delte DR1 og TV 2 rettighederne. I denne OL-periode falder TV 2's markedsandel, hvorimod DR1's markedsandel stiger kraftigt. Denne forskel mellem udviklingen i stationernes markedsandele kan skyldes, at DR1 har haft nogle fordele, eksempelvis bedre sendetider, bedre rettigheder til de populære sportsgrene samt eventuelt bedre kommentatorer.

I Danmark er fodbold en nationalsport, der følges af mange både på nationalt og international plan. I 1996 var der EM og i 1998 VM, hvor rettighederne henholdsvis blev købt af TV 2 samt DR1 og TV3. I 1996 stiger TV 2's markedsandel fra starten af EM fodbold og flader lidt ud i slutningen af EM. Dette afsluttende fald kan tilskrives, at danskerne gik ud rimelig tidlig i forløbet, og at seertilslutningen tilspidses og stabiliseres op til kvartfinalerne, som netop starter i midten af perioden. Omkring VM i 1998 (Figur 2) ses ligeledes en stigning i DR1's markedsandel, som forstærkes af et fald i TV 2's markedsandel i perioden. Udviklingen i TV3's markedsandele viser ingen stigning. Dette er dog ikke ensbetydende med, at sportsrettighederne ikke har været positive for kanalen, idet de normale seertal om sommeren er faldende. Dette betyder altså, at TV3 - med visningen af VM fodbold - har formået at opretholde deres seerandel over sommeren.

Abonnenter kan downloade og læse hele artiklen fra nyhedsbrevet MediaWatch nummer 52

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs