Nye muligheder for digitale analyser

MediaWatch

Marketingafdelingen kan således i lighed med traditionelle offline kampagner have behov for at finde ud af, om de kommunikationsmålsætninger, der har været for internetkampagnen eller websitet, er blevet opfyldt. Med en case illustreres det her, hvordan det kan gøres.

Sammenlignet med traditionelle undersøgelsestyper åbner online undersøgelser helt nye muligheder for annoncøren: undersøgelsen kan gennemføres hurtigt og relativt billigt, og annoncøren får samtidig mulighed for at udnytte Internettets teknologiske muligheder ved at inkludere multimediekomponenter i form af f.eks. bannere, produktemballage, lyde mv. i spørgeskemaet, hvis behovet er der.

Evaluering af online kampagner

På samme måde som med traditionelle offline-kampagner kan annoncøren have behov for at kende målgruppens vurdering af en større internetkampagne, herunder kampagnens synlighed, dens betydning for mærkets eller virksomhedens image, forståelsen af budskabet mv. På den måde opnår annoncøren information om opfyldelsen af mere kvalitative mål for kampagnens effektivitet end de hårde data givet ved logfilernes statistik, antallet af eksponeringer og clickprocenten.

Muligheder og begrænsninger

Jo større repræsentativitet der ønskes i undersøgelsen, i jo højere grad bør undersøgelsen placeres på en af portalerne såsom www.jubii.dk eller www.sol.dk, hvor den største bredde i brugernes profil er. Når det kommende "PC-meter" begynder at måle den demografiske profil for en udvalgt stikprøve af internetbrugere - på den samme måde som TV-meteret gør det på TV - kan online-undersøgelsen desuden tilrettelægges, så et repræsentativt udsnit af brugerne får vist spørgeskemaet.

Abonnenter kan downloade hele artiklen fra nyhedsbrevet iNetWatch nummer 18

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også